Mogelijk gemist: Boomerang X

Review: Boomerang X

Met de grote hoeveelheid games die wekelijks verschijnt is het soms moeilijk om helemaal bij te blijven. Om ruimte te geven aan games die ondersneeuwde in de drukte presenteert Mixed Grill een nieuwe toevoeging aan de serie ‘Mogelijk Gemist‘, waarin we games aandacht geven die hun moment miste. Vandaag een game perfect voor speedrunners: Boomerang X.

Het eerste wat opvalt bij Boomerang X is de grafische stijl. Het ziet er door de tekenachtige stijl haast uit als een kunstwerk en ik moet eerlijk zeggen dat dit ook hetgeen was wat mij aantrok toen ik de eerste keer een trailer zag. Leuk en aardig, maar een game draait niet alleen om de mooie plaatjes en natuurlijk meer om hoe het speelt. In de basis begint het vrij simpel. Je krijgt een boemerang die je tegen vijanden in een kleine arena aangooit terwijl je zelf hun aanvallen probeert te ontwijken. Al snel krijg je na een aantal rondes een van de eerste power-ups waarmee je jezelf naar jouw weggeworpen boemerang kan slingeren en de gameplay van Boomerang X écht begint. Het is namelijk niet een simpele FPS (first person shooter), maar één waarbij platformen en jouw positie in de steeds groter wordende arena belangrijk is. Arena in arena uit worden de uitdagingen steeds uitdagender.

Flow

Waar je met slechts een paar vijanden begint die je dient uit te schakelen, vlieg je een half uur later razendsnel door de lucht van vijand naar vijand terwijl je aanvallen ontwijkt, van de omhoogkomende lava op de grond probeert te blijven en tegelijkertijd groteske vijanden op hun specifieke hitpoints probeert te raken. Klinkt chaotisch? Dat is het ook! Boomerang X heeft een flow die ik nog niet eerder heb gezien, maar tegelijkertijd raakte ik er snel aan gewend. Dit komt vooral door de vijanden waar je tegen vecht.

Review: Boomerang X

Zoals ik in het begin al zei, is het grafische sausje één ding en hoe bijzonder het bij Boomerang X wel niet is, was het niet bijzonder genoeg om de gameplay interessant genoeg te houden voor mij. Het daadwerkelijke spelen wist mij niet lang vast te houden per sessie en de variatie in vijanden had ik ook al vrij snel gezien. Dat ligt hier echter niet per de aan de game, maar aan mijzelf. Boomerang X is namelijk een game die naar mijn mening voor een bepaald type gamers is gemaakt. Binnen een paar uur heb je de game uitgespeeld en laten we eerlijk zijn; dat is niet heel lang. Boomerang X is voor mijn gevoel dan ook zo’n typische game die uitermate geschikt is voor speedrunners. Gamers die zo snel mogelijk games uitspelen en daarmee records proberen neer te zetten. Precisie is enorm belangrijk tijdens het spelen, dus hoe preciezer je bent hoe sneller je levels kan halen.

Het is hierdoor niet een game niet voor iedereen weggelegd is, maar voor het betreffende clubje een hele bijzondere.

Het artistieke grafische sausje deed voor mij niet genoeg om Boomerang X lang leuk te houden. De gameplay loop verveelde vrij snel en de variatie in vijanden heeft al snel de piek bereikt. Desalniettemin is het een interessante game voor speedrunners om een kans te geven.

Boomerang X is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch en PC. Voor deze review is de Nintendo Switch-versie gebruikt.

Review: Boomerang X