De e-bike is razend populair, maar persoonlijk voelde ik me nooit tot de doelgroep behoren. Totdat ik een een week lang kennis mocht maken met Noord, een nieuwe e-bike op de Nederlandse markt.
De Noord oogt stoer en stevig. Toen de fiets werd bezorgd en ik er een eerste blik op wierp had ik direct het gevoel met iets bijzonders te maken te hebben. In het verleden heb ik een paar keer op een e-bike gefietst tijdens tripjes in het buitenland, maar dat waren de reguliere exemplaren die je overal in het verkeer ziet. Dit is echt iets anders.
Hypermodern
De banden zijn lekker dik, het zadel en stuur ogen hypermodern en het frame is uitgevoerd in een stoere matgrijze lak. Mooi aan die lak is dat de fiets in de schuur heel donker oogt, maar in het felle zonlicht buiten mee lijkt te kleuren. Ook heeft het frame een afwijkend ontwerp, waardoor de Noord zich echt weet te onderscheiden.
Tijdens het eerste ritje valt direct op hoe fijn en robuust de Noord op de weg ligt. Ondanks het gewicht van de fiets trapt de fiets licht, zelfs als de elektrische ondersteuning uitstaat. Op een lang, recht fietspad de stad uit test ik de snelheid. Met gemak haal ik de begrensde topsnelheid van 25 kilometer per uur. Dit voelt en gaat snel, maar niet gevaarlijk hard. Ik voel me ondanks de snelheid veilig op de Noord. Dit vooral dankzij de magnifieke wegligging.
Klimmetjes
Al snel komen er een aantal kleine maar pittige klimmetjes op mijn pad. Op de plek waar de rivieren Rijn en Gouwe samenkomen zijn vier bruggen dicht bij elkaar te vinden. Geliefd bij wielrenners, maar gevreesd door reguliere fietsers. Op de Noord zijn die steile klimmetjes een eitje. De fiets trekt me als het ware vanzelf naar boven. Ik moet wel trappen, maar het kost weinig inspanning.
Eenmaal in de polder is de fiets helemaal in zijn element. Dit is waar de Noord voor is gemaakt: het moeiteloos vreten van kilometers. Door de hogere snelheid en de beperkte moeite die dat kost ben ik veel sneller en comfortabeler op de plek van bestemming. In de dagen erna merk ik dat ik beduidend sneller doe over lange stukken die ik af en toe fiets en waarmee ik bekend ben.
Trein of fiets?
Daar is de Noord dan ook precies voor gemaakt: het snel en comfortabel afleggen van lange ritten naar bijvoorbeeld het werk. Zo neem ik de proef op de som door vanaf huis naar Leiden te fietsen. Met de trein doe je dat in een kwartier. Maar dan moet je nog wel van en naar het station reizen en rekening houden met de vertrektijden. Op de Noord doe ik het in 23 minuten. Van deur tot deur en op elk gewenst tijdstip. In de meeste gevallen ben je dus sneller op de fiets.
Als de de Noord voor dit soort ritjes gaat vergelijken met de auto kom je op nog meer voordelen uit. Met de fiets kun je kortere routes pakken (of juist mooiere), je kunt de fiets overal kwijt en het is beter voor je gezondheid én het milieu. Alleen maar voordelen dus. Zeker in een tijd dat we echt serieus moeten nadenken over hoe we met onze planeet omgaan. De rest van de (test)week gebruik ik de Noord vooral voor ontspannende ritjes. Dankzij de hulp van de motor kom ik op plaatsen waar ik nooit eerder op de fiets ben geweest. Er gaat een wereld voor me open. Ik betrap mezelf erop dat ik vaker dan ooit de fiets pak om even na het werk een stukje te gaan rijden.
Accu
Door dat vele fietsen gaat natuurlijk de accu wel leeg. De stand van de accu kun je aflezen op de subtiele display op het stuur, waar je ook informatie over bijvoorbeeld de snelheid en de gekozen versnelling kunt aflezen. Meer vind ik ook niet nodig. Voor het bijhouden van routes, afstanden en verbrande calorieën gebruik ik mijn smartwatch wel. Als de accu bijna leeg is plug ik thuis eenvoudig de oplader met een stekkertje in. Staat je fiets niet in de buurt van een stopcontact, dan kun je de accu ook uit de fiets halen om deze los op te laden.
Aan zo’n geweldige fiets hangt ook een stevig prijskaartje. De Noord kost €3500,-. Een hoog bedrag, maar de fiets is het in mijn ogen helemaal waard. Voor wie niet in een keer zo veel geld wil neerleggen is het ook mogelijk om een abonnement te nemen op de fiets. Dat kan vanaf €21,50 per week. Alle details over het abonnement kun je nalezen op de website van Noord. Het mooie van het abonnement is dat je tegelijkertijd ook spaart. Dit geld kun je na een tijdje gebruiken om de fiets uiteindelijk toch te kopen. Mocht je nog twijfelen of eerst de fiets willen testen, dan is het mogelijk om een proefperiode te boeken.