De populaire Fiat 500 is sinds deze week ook in een geheel elektrische versie te koop. Deze 500e is door Fiat geheel vernieuwd, waardoor het belooft de ultieme stadsauto te zijn. We maakten een uitgebreide testrit om dit te onderzoeken.
Speciaal voor deze testrit had het Straatmuseum een route door Amsterdam uitgestippeld. In plaats van een willekeurig rondje door de stad, volgden we een route langs bijzondere kunstwerken in de openbare ruimte. Via de Bijentafels van Frank Mandersloot, langs de toren voor Anthony Winkler Prins van André Volten om vervolgens via de Prinsengracht en Amsterdam-Zuid weer terug naar de NSDM te gaan. Zodoende pakten we zowel smalle straatjes in het centrum als een stukje A10 mee. Perfect om te kijken hoe fijn deze Fiat 500e rijdt in een stadse omgeving.
Turijn
Bij het instappen vallen al direct een paar dingen op. Bijvoorbeeld het vakje onder het beeldscherm. Hier kun je je telefoon draadloos opladen (via USB kan ook) terwijl deze verbonden is met je navigatie- en entertainment. Leuk detail is dat in het vakje de skyline van Turijn, de thuisstad van Fiat, te zien is. Net onder dat vakje zitten de knoppen voor de automaat, handiger dan een pookje. Bovendien ontstaat zo tussen de stoelen ruimte om van alles op te bergen. Na een tijdje zoeken vonden we hier ook de volumeknop voor de radio, niet geheel logisch geplaatst, maar als je het eenmaal weet, zit ie daar prima.
De Fiat 500e heeft drie verschillende rijstanden: Normaal, Range en Sherpa. Bij Sherpa is de auto zo zuinig mogelijk om het meeste uit de batterij te halen. Hij trekt dan wat minder snel op, heeft een beperkte maximumsnelheid en ook zaken als de airco doen het niet. Prima voor korte ritjes in de stad. Het is echter de Range die onze interesse wekt. In deze stand kun je One Pedal Driving ervaren. Je gebruikt alleen het gaspedaal, remmen gaat vanzelf als je het gas loslaat.
Level 2
Tijdens een rit in de Fiat 500e merk je echt dat we in een overgangsfase zitten naar een nieuwe generatie autonome en elektrische auto’s. Een gewone auto voelt ineens ouderwets aan vergeleken met wat deze Fiat allemaal al kan. En het mooie is dat je er na een paar minuten rijden al aan gewend bent. Alles werkt intuïtief. Deze 500e kan als eerste auto in zijn segment autonoom rijden op Level 2. Uiteindelijk moeten in de toekomst auto’s op Level 5 rijden, maar de stap van 1 naar 2 is al heel interessant.
Zo merken we dat de auto voor een stoplicht netjes op gepast afstand van de auto voor ons stopt. Dat gaat helemaal vanzelf. De Fiat 500e ziet alle andere weggebruikers in 360 graden om de auto heen en kan op hun bewegingen anticiperen. Erg fijn als je in de drukke binnenstad van Amsterdam bent, waar fietsers van alle kanten lijken te komen. Ook zorgt de auto dat je automatisch binnen de lijnen van je weghelft blijft. Dus: geen waarschuwingslampje, maar echte actie vanuit de auto. Ook wist het navigatiesysteem ons feilloos te vertellen waar mobiele flitsers stonden en waar op de A10 trajectcontrole is.
Actieradius
Zo’n ritje van nog geen 2 uur vertelde ons veel over hoe de auto rijdt en hoe de nieuwe technische snufjes werken, maar natuurlijk konden we niet alles testen. Bijvoorbeeld de actieradius, een belangrijk punt bij elektrische auto’s. We zagen wel dat we in totaal 11% van de volle batterij hadden opgesnoept, terwijl we net iets meer dan 30 kilometer hadden gereden. In de Sherpa-modus was dit waarschijnlijk nog minder geweest.
Na afloop parkeerden we de auto nog even langs het IJ om de buitenkant goed te bekijken en om wat foto’s te maken. Daarbij zie je hoe mooi het typische 500-design bij deze uitvoering weer een kleine upgrade heeft gekregen. Deze auto is allang niet meer retro te noemen, eerder zeer modern met een aantal klassieke verwijzingen naar de geschiedenis van de Fiat 500. De combinatie van het geliefde uiterlijk van de 500 met de allernieuwste technieken maken van deze auto een geweldige compacte alleskunner voor stadse omgevingen.
De Fiat 500e is nu te vinden bij de Fiat-dealer.