Het album Platform van Holly Herndon is voer voor de jaarlijstjes. Het bestaat uit de bewerkte vocalen van de Californische zangeres / componiste met daarbij beats die je tot nadenken zetten.
Ter ondersteuning van dit album toert Herndon alweer enige maanden de wereld rond. Dus terwijl zo’n 100.000 mensen een (wegens noodweer ingekorte) set van Florence & The Machine zagen op het Lollapalooza-festival, stond Herndon voor zo’n 100 mensen in de experimentele concertzaal Constallation aan de noordkant van Chicago.
Hoewel het album geen songteksten in de traditionele zin des woords heeft, wordt uit de podiumpersoonlijkheid en de Facebook-pagina van Herndon duidelijk dat ze bijzonder politiek geëngageerd is. Het publiek werd dan ook in eerste instantie verwelkomd met een eerbetoon aan de burgemeester van Barcelona, Ada Colau, die met haar politieke partij Podemos een frisse wind door de Spaanse politiek laat waaien.
Tor-browsers
Daarna werd het tijd voor muziek, en voor Visuals met een hoofdletter V. Met een introvert hupsende Herndon op de voorgrond was het scherm achter haar gevuld met Max Headroom-achtige beelden die een wereld opriepen van Tor-browsers, open source, en een filosofie die een stuk linkser is dan wat de gemiddelde Amerikaan normaal gesproken krijgt voorgeschoteld.
De muziek stond binnen dit geheel als een huis. Prijsnummer Interference met z’n stotterende synthvocalen, Chorus met nog meer lagen, en flink wat ouder werk. Op het scherm achter Herndon verscheen de opmerking “It is beneficial in seated venues for the audience to stand up”, en het publiek gaf daar massaal gevolg aan.
Een uur later was het lekkers op, kreeg de NSA nog een veeg uit de pan, en leep de zaal leeg in een typische Chicago zomerstorm. Winds of change? Geen idee, maar de combinatie van uitdagende beats en een bewustzijn van de wereld om zich heen lieten Holly Herndon naar meer smaken.