Recensie: Injustice: Gods Among Us

Injustice Gods Among Us

Superman kennen we allemaal als de sterkste en zachtaardigste superheld die er is. Maar wat als hij nou eens doordraaide en zijn krachten gebruikte om een dictatuur op te richten.

Dit ‘What If..’ scenario staat centraal in Injustice Gods Among Us. Netherrealm Studios kennen we van de laatste Mortal Kombat-game. Een game die erg goed werd ontvangen door het publiek door de soepele combat.

Story mode
Waar de games van Netherrealm Studios zich onderscheiden van andere fighters is de Story Mode. De laatste Mortal Kombat introduceerde voor het eerst een verhaallijn die erg leuk was om te volgen. Het was ook meteen een goede en intuïtieve manier om de moves van verschillende characters te leren kennen.

Het verhaal van Injustice zou regelrecht uit een comic kunnen komen. In een alternatief universum is The Joker te ver gegaan. Hij heeft Superman zo weten te drogeren dat hij zijn zwangere liefje Lois Lane heeft vermoord. Superman is uit op wraak en wetende dat Batman nooit het leven van de clown zou kunnen beëindigen neemt ‘Supes’ het heft in eigen hand. Met één goede ram maakt hij een einde aan de lachende maniak. Denkend dat hij de bevolking niet op een andere manier kan beschermen, onderwerpt Superman de bevolking aan zijn krachten. Hij regeert zijn dictatuur door middel van angst, zelfs superhelden moeten er aan geloven. Je bent met of tegen hem.

tegel op je hoofd
In de ‘gewone dimensie’ is Joker weer wat anders van plan. Zijn plannetje gaat fout en de helden uit deze dimensie komen in ‘dictatuur-dimensie’ terecht. Klinkt verwarrend? Is het niet, want in de game wordt het haarfijn uitgelegd door middel van de verhaalvertelling. De helden en schurken bevalt het maar niks hoe de slechte Superman de boel regeert en willen hem tegenhouden. Nu hoor ik jullie zeggen, ‘hoe kunnen die andere helden en schurken het nou opnemen tegen Superman, hij is toch onoverwinnelijk?’ Klopt, normaal gesproken is hij dat ook en de oplossing die Netherrealm heeft bedacht is misschien iets te simpel bedacht. Al snel in het verhaal krijgen de ‘zwakkere’ superhelden zoals Green Arrow een speciale pil waardoor hun krachten verduizendvoudigd worden.

Op sommige momenten wordt het verhaal opgebroken door kleine mini-games. Zo moet je bijvoorbeeld met Green Arrow meubilair uit de lucht schieten dat naar je toe wordt geslingerd, of simpelweg de juiste knoppen indrukken. Voltooi je de mini-game zonder fouten dan heeft de vijand aan het begin van de match al minder health. Al met al is het verhaal vermakelijk, maar heeft het geen grote impact op mij gemaakt. Niet alle speelbare characters komen langs en dat is een gemiste kans.

Andere modi
Naast het verhaal zit Injustice Gods Among us bomvol met andere modi. In de Battle mode krijg je te maken met een klassieke arcade mode waarin je een ladder van tien vijanden moet verslaan. Maar waarin de game zich onderscheidt van andere fighting games, is dat er hier verschillende ladders in zijn. Zo vecht je in de ‘Heroes’ ladder alleen maar tegen helden, of gaat in de ‘Poisoned’ ladder tijdens een match stukje bij beetje je levensbalk weg. Voor de echte die-hards dus.

De S.T.A.R. Labs Missions is een grote challenge mode waarin je met de characters verschillende missies moet uitvoeren. Per missie 3 doelstellingen krijgt. Deze doelstellingen zijn heel erg gevarieerd. De ene keer moet je bepaalde combo’s uitvoeren, een andere keer mag je niet geraakt worden en een andere keer zijn het zelfs heuse minigames die afhankelijk zijn van platformactie, ritme, of stealth. Hoe verder je komt in de S.T.A.R. Labs hoe moeilijker de missies worden. Dit tot pure-frustratie moeilijk.

superman krijgt klappen

Injustice is niet alleen maar een single player game. Naast dat je natuurlijk tegen een maatje op de bank kunt spelen, heeft Injustice ook een multiplayer modus waarin je het kunt opnemen tegen spelers van over de hele wereld. De matches die ik heb gespeeld waren volledig lag-vrij (de verbinding haperde dus niet) en verliepen erg soepel. Een pre in een game waarin het om reactievermogen.

Gameplay
Injustice heeft een uitgebreide lijst met DC karakters, 24 stuks in totaal (door middel van DLC wordt dit uitgebreid). De lijst bestaat uit superhelden/schurken die iedereen wel kent zoals Superman, The Flash en Batman, maar ook uit minder bekende karakters als Killer Frost en Solomon Grundy. Helden en schurken zijn verspreidt over twee verschillende categorieën. Zo zijn er Power-characters als Superman, Bane en Green Lantern. Maar zijn er ook de Gadget-characters als Green Arrow en Batman. De balans tussen de verschillende vechters is goed gevonden, al kom je in de online arena’s een aantal personages vaker tegen dan andere.

Iedere vechtersbaas heeft naast de gewone sla en trap knoppen ook nog allemaal een speciale move die voor ieder personage weer uniek is. Tijdens het knokken wordt er onderin het scherm een ‘super-meter’ gevuld. Is deze eenmaal vol dan kun je door de twee triggers tegelijkertijd in te drukken een speciale aanval activeren die extra veel schade doet bij de tegenstander. Enige nadeel van deze super-move is dat ieder karakter er maar één heeft en je continue dezelfde animatie te zien krijgt, Deze begint naar verloop van tijd wel te vervelen.

Bane

Injustice is een game met een erg lage instapdrempel. De controls werken erg soepel en vloeiend en voordat een match begint is het mogelijk om van een character alle moves te bekijken. Dit zorgt ervoor dat ook mensen die weinig tot geen ervaring hebben met fighting games makkelijk Injustice kunnen oppakken.

Nadat je een personage hebt gekozen wordt je in een goed uitziende arena gedropt waarna het gevecht begint. Wat Injustice speciaal maakt naast het verhaal en de S.T.A.R. labs zijn de interactieve omgevingen. Elke arena heeft namelijk meerdere voorwerpen die je kunt gebruiken om schade aan te richten bij je vijand. Op dit vlak komen de grote verschillen tussen de Power en Gadget karakters ook naar voren. Staat er naast huize Wayne een stoere bolide? Een Power character pakt deze zonder pardon op om die vervolgens naar de tegenstander te smijten, terwijl een Gadget character hier juist erg lenig overheen springt om achter de tegenstander te komen.

Netherrealm heeft zichzelf weer bewezen met Injustice Gods Among Us. Na de uitstekende reboot van Mortal Kombat is ook Injustice een ijzersterke fighting game met controls die erg toegankelijk zijn, ook voor mensen met weinig fighter-ervaring. De game zit tjokvol met verschillende modi, variërende gameplay en biedt genoeg vermaak om een lange tijd in je console te blijven haken. Ook al ben ik zelf een Marvel -fan (de concurrent van DC), heb ook ik mij uitstekend vermaakt met Injustice Gods Among Us.