Injustice 2 – Legendary Edition Review

Injustice 2 - Legendary Edition Review

Als het gaat om fighting games had je tot een aantal jaar geleden het standaard clubje dat bekend stond bij het publiek: Tekken, Street Fighter en Mortal Kombat. Door uitstekende gameplay en een interessante verhaallijn wist Injustice: Gods Among Us zich bij deze grootheden te voegen en het spel wordt nu ook regelmatig gespeeld op grote toernooien. Vorig jaar werd Injustice opgevolgd door een sequel, waarvan nu de Legendary Edition is verschenen.

Als je kijkt naar de gemiddelde fighter is een verhaalmodus een extraatje waarvan je mag hopen dat hij überhaupt aanwezig is. De eerste Injustice wist dan ook te verbazen met een ijzersterke single player modus waarin Superman zich neerzet als kwaadaardige dictator, nadat hij door The Joker erin is geluisd om zijn zwangere geliefde te vermoorden. Klinkt iets als regelrecht uit een comic en dat is niet heel gek, want die zijn er namelijk ook. En waar het verhaal van de game al goed is, gaat deze in de comics gewoon verder. Niet voor niets dat de bijhorende (succesvolle) comicreeks nu al vijf jaar loopt en nog altijd doorgaat met de release van Injustice 2.

Ook het tweede deel weet weer een pakkende verhaallijn neer te zetten die mij als comic liefhebber van begin tot eind wist te boeien. Dit zal lang niet voor iedereen het geval zijn en het is door de fighter gameplay ook niet per se een modus om in één ruk uit te spelen. De gameplay is en blijft hetzelfde door de gehele verhaallijn heen. Dat gezegd hebbende zijn de cutscenes tussen de gevechten door bikkelhard, interessant en door de gebruikte graphics erg fijn om naar te kijken.

Injustice 2 - Legendary Edition Review

Kleren maken de (Super)man

Grootste vernieuwing vergeleken met het eerste deel is toch wel de toevoeging van customisation. Met iedere match die je speelt, speel je nieuwe equipment en/of moves vrij voor de verschillende vechters. Deze zien er niet alleen anders uit, maar brengen ook verschillende stats met zich mee. Met name tijdens de online gevechten hebben deze invloed en het is dan ook erg stoer om jouw personages aan te passen naar je eigen speelstijl. Wel dien je een bepaald level te hebben behaald met dat personage, waardoor je niet zomaar aan de haal kunt met de beste equipment voor een fighter waar je nooit mee speelt. Een slimme manier van NetherRealm Studios om ervoor te zorgen dat je het ook daadwerkelijk verdient om die gear te gebruiken. Met name de high level equipment ziet er erg bruut uit.
Naast de verhaallijn en de standaard battles online of tegen de PC, zijn er ook nog een hoop andere modi om te verkennen. Zo krijg je in de Infinite Worlds-modus verschillende scenario’s voorgeschoteld waar jij jezelf aan dient te passen. Uiteraard zitten hier ook weer beloningen aan vast. Alles in Injustice 2 helpt jou als speler verder.

Extra personages

Tot nu toe heb ik alleen nog maar de dingen besproken die ook al in de oorspronkelijke game zaten die vorig jaar uitkwam. Met de Legendary Edition krijg je naast de hoofdgame ook de verschillende DLC personages die na de release zijn uitgebracht. Zoals dit keer op keer gebeurt met de fighters van NetherRealm Studios, wordt hier niet alleen naar het bronmateriaal gekeken, maar ook daarbuiten. Voordat de game ook maar was uitgekomen, ging ik ervan uit dat er minstens één Mortal Kombat (ook van NetherReam) personage toegevoegd zou worden aan de lijst en het bleken er zelfs twee te zijn, in de vorm van Raiden en Sub-Zero.

Maar naast deze twee en een handjevol andere DC personages wist de ontwikkelaar mij te verbazen met de toevoeging van Hellboy en niemand minder dan de Teenage Mutant Ninja Turtles. Ieder personage voegt een unieke speelstijl toe aan de game, maar met name de Turtles zijn een geval apart. Deze hebben zeker wat gewenning nodig om goed onder de knie te krijgen.

Waar de hoofdgame al een topper op zichzelf was, zijn de extra vechters een aangename toevoeging. Hoewel het misschien wat lastiger is om ze onder de knie te krijgen, zijn ze zeker het uittesten waard. Hoogtepunt naast de strakke gameplay, is toch wel de ijzersterke verhaallijn die voor iedere comic fan een aanrader is.

Injustice 2 – Legendary Edition is nu beschikbaar voor de Xbox One, PC en PlayStation 4, voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.

Injustice 2 - Legendary Edition Review