Review: Baten Kaitos I & II HD Remaster

Baten Kaitos I & II HD Remaster

Baten Kaitos I & II HD Remaster biedt een nostalgische reis naar het GameCube-tijdperk, waar Monolith Soft’s creatieve genialiteit zich voor het eerst manifesteerde voordat ze het Xenoblade Chronicles-epos creëerden. Deze remasters introduceren beide games, ‘Eternal Wings and the Lost Ocean’ en ‘Origins’, voor een nieuwe generatie gamers op de Nintendo Switch en brengen frisse lucht in het overweldigende aanbod van RPG’s op het platform.

De verhalen van beide games zijn met elkaar verweven, maar elk heeft zijn eigen unieke sfeer en intrigerende verhaallijn. In ‘Eternal Wings and the Lost Ocean’, volg je de avonturen van Kalas, een enigszins onsympathieke hoofdpersoon met een diepe wens voor wraak. Het verhaal ontvouwt zich wanneer Kalas onbedoeld de God van Vernietiging, Malpercio, bevrijdt en een race begint om de wereld te redden van de dreiging van de Alfard Empire. Baten Kaitos Origins dient als een prequel, en hier controleer je Sagi, een lid van het Dark Service-team van de Alfard Empire. Je wordt in een samenzwering gezogen na een mislukte missie om de keizer te vermoorden. De verhalen, hoewel soms traag in ontwikkeling, worden beloond door hun uiteindelijke samenvloeiing en de onderscheidende filosofische thema’s die kenmerkend zijn voor Monolith Soft.

Unieke combat

Wat de Baten Kaitos-serie echt onderscheidt, is het gevechtssysteem waarbij de basis bestaat uit kaarten, beter bekend als ‘Magnus’. Je kunt de essentie van voorwerpen op deze kaarten vastleggen en deze gebruiken in gevechten of puzzels. Ieder gevecht plaats je om beurten aanvallen aan de hand van de kaarten die je toebedeeld krijgt en dien je ook te verdedigen met wat je voor handen hebt. Soms houdt dit in dat je iets kunt blokkeren en soms dat je de volle schade neemt. Deze kaarten verouderen in de loop van de tijd, wat een extra laag strategie toevoegt. Het gevechtssysteem combineert actieve gevechten met deckbuilding mechanica, vergelijkbaar met spellen als ‘Mega Man Battle Network’ en ‘Kingdom Hearts: Chain of Memories’. Elke actie die je in gevechten wilt ondernemen, vereist de juiste kaart in je deck. Het draait allemaal om het plannen van combo’s, waarbij de ‘Spirit Numbers’ op elke kaart de sleutel zijn. Het systeem biedt snelheid en strategie, omdat te lang over je zetten, nadenken vijandelijke tegenaanvallen kan uitlokken. Origins stroomlijnt het gevechtssysteem en maakt het toegankelijker, met minder complexe combat mechanica. Beide games hebben echter enkele verouderde ontwerpelementen, zoals verplichte conversaties in bepaalde delen van de game, wat de algehele ervaring enigszins naar beneden haalt. De remaster biedt enkele grafische verbeteringen en opties om het tempo aan te passen, maar de afwezigheid van de Engelse audio en inconsistenties in de prestaties zijn enkele minpunten. Ondanks deze tekortkomingen, bieden Baten Kaitos I & II HD Remaster een kans om ondergewaardeerde RPG-juweeltjes te herontdekken, zij het met een waarschuwing voor verouderde ontwerpkeuzes en enkele technische kwesties.

Betoverende wereld

De wereld van Baten Kaitos is een unieke en betoverende omgeving die zweeft in de lucht. Deze wereld, genaamd “Het Continent van de Hemel,” bestaat uit talloze eilanden die letterlijk in de lucht zweven, gescheiden door enorme oceaanwolken. De luchtige en dromerige sfeer van de wereld wordt benadrukt door zijn kleurrijke flora en fauna en de aanwezigheid van mysterieuze en buitenaards ogende wezens. De eilanden variëren sterk in klimaat, geografie en cultuur, wat een rijke en gevarieerde omgeving creëert om te verkennen. De zwevende eilanden bieden een overvloed aan mogelijkheden voor avonturiers, en tegelijkertijd dragen ze bij aan de algehele unieke aantrekkingskracht van de Baten Kaitos-wereld. Een essentieel aspect van de gameplay is het oplossen van puzzels en obstakels. Je zult gebruik maken van de verzamelde ‘Magnus’-kaarten om deze raadsels op te lossen en vooruitgang te boeken. Of het nu gaat om het blussen van vuur met waterkaarten of het openen van een geblokkeerde doorgang, deze puzzels voegen een unieke uitdaging toe aan je reis. Tijdens je avontuur kom je een breed scala aan fascinerende personages tegen. Door met hen te praten, ontdek je verhalen en quests die dieper ingaan op de wereld van Baten Kaitos. Het sociale aspect van de game is rijk aan kleurrijke interacties en zijverhalen die je kunt verkennen.

Kortom, deze remaster is ideaal voor fans van de originele games en biedt nieuwkomers een kans om een stukje gamegeschiedenis te ervaren. De switch poort voegt een hoop goeds toe, maar behoudt de essentie van wat deze twee games zijn. Terwijl deze de tand des tijds niet volledig hebben doorstaan, blijven ze intrigerende voorbeelden van Monolith Soft’s creatieve kracht in het RPG-genre.

Baten Kaitos I & II HD Remaster