Review: Reverie Knights Tactics

Reverie Knights Tactics

Tactics games hebben een speciaal plekje in mijn hart en het is dan ook mooi om te zien dat het genre bij de indie-ontwikkelaars nog altijd leeft. Reverie Knights Tactics is hier een mooi voorbeeld van die tactische combat interessant combineert met een haast visual novel en dat doet voor alle platformen.

Nog voor we in de gameplay duiken, moeten we het eerst over de stijl hebben. Wat mij vanaf de eerste trailer aantrok waren de prachtige handgetekende graphics, welke niet alleen in de gevechten schitteren maar overal. Van de lange introductie, die een wereld van elven onderdrukking neerzet en hoe onze heldin en haar groep hier deel vanuit maken, tot de sprekende, licht geanimeerde portretten in de dialogen. Alles oogt scherp, simpel, maar met oog voor detail. Je hebt hier te maken met zeer uitgesproken vormgegeven personages die,
door niet meegaan in de standaard schoonheidsconventies, vele malen interessanter zijn. Maar ook de fraaie bossen en andere locaties voelen alsof ze horen in de wereld en zijn bovenal fun om in te zijn.

Nadruk op een goed verhaal

Die personages zijn belangrijk, gezien je een zeer groot deel van je tijd met Reverie Knights Tactics doorbrengt in dialoog met de party members, vijanden en dorpsbewoners. De term visual novel is misschien is te ver doorgetrokken, maar het voelt bij vlagen zeker zo. Minutenlange conversaties tussen alles en iedereen terwijl je in een point-en-click-achtige setting waarbij je aanklikt waar je heen wilt en met wie je wilt spreken. Het helpt dat alle dialogen goed geschreven zijn en je duidelijk kunt onderscheiden wie er spreekt gebaseerd op hun persoonlijkheid. Ik kan deze insteek waarderen om het een unieke feel mee te geven, maar kan me voorstellen dat degene die gewoon gevecht na gevecht wil hier meer moeite mee kan hebben. Ook interessant waren de lichte puzzelelementen die ik in de overwereld tegen kwam

Sterk in combat

Komt het aan op die gevechten dan vind je een vrij traditioneel tactical RPG combat systeem. Gridlijnen en vakjes, waar per beurt in bewogen of aangevallen mag worden. Zoals wel meer games heb je een beperkt aantal punten beschikbaar voor lopen en vechten, maar wat cool is
aan Reverie Knights Tactics, is dat je uitgebreid kunt kiezen hoe je dat inzet. Ben je verwond en wil je snel wegkomen, dan kun je er voor kiezen om vechtpunten te spenderen en alles op beweging in te zetten. Doe je juist het omgekeerde, dan zou je ervoor kunnen kiezen om stil te blijven staan en een extra sterke versie van een aanval te plaatsen. Dit bracht een nieuwe dynamiek die ik nog niet kende van andere tactics-games. Uiteraard is het zaak om de zwakten van de tegenstanders te leren kennen en uit te buiten, zorgen dat je de goede kant uit kijkt etc. In al deze dingen voelt Reverie Knights Tactics vertrouwd, maar net met dat randje extra.

Het oogt dan misschien als een prachtig vormgegeven, maar een beetje standaard Tactical RPG; Reverie Knights Tactics doet echt zijn eigen ding. Door interessante combat mechanics en de diversiteit in diens personages kan het op het slagveld onderscheiden. Nog meer doet het dat in zijn presentatie en goed geschreven verhaal vol sterke personages en de bakken aan dialoog. Reverie Knights Tactics is een zeer interessante take op het genre en een aanrader voor de fan.

Reverie Knights Tactics