Recensie: New Super Mario Bros. U

mario wii u

Mario gaat al heel wat jaren mee, en naast zijn gebruikelijke uitstapjes naar Kart/Sport/Party/etc., heeft hij zo nu en dan ook nog een ouderwets platformspel. New Super Mario Bros. is de reeks die uit deze platformspellen bestaat en heeft nu al een deel gehad op de Wii en zelfs meerdere op de handhelds van Nintendo. Als launchgame voor de Wii U is New Super Mario Bros. U uitgekomen. Maar is zo’n game, na iedere keer weer hetzelfde te doen, nog steeds zo leuk?

Wii U
Als lanceergame van de Wii U, probeert New Super Mario Bros U meteen duidelijk te maken wat je met de Gamepad kan doen. Zo is het mogelijk om de game volledig op de Gamepad te spelen zonder een tv erbij te gebruiken. Erg handig als iemand anders in het huis de tv wilt gebruiken (of voor toiletbezoekjes). Verder wordt het touchscreen nog gebruikt voor de multiplayer, maar hier kom ik later nog op terug.

Wat vooral opvalt aan de nieuwe Mario zijn de graphics. Nog nooit heeft een Mario game er zo strak en gelikt uit gezien als New Super Mario Bros U. Dit komt mede doordat de Wii U de eerste console van Nintendo is, die het mogelijk maakt om in 1080p Full HD te gamen. Kleuren zijn voller en komen beter in beeld, waardoor achtergronden/omgevingen van levels voller en sprekender gevuld zijn.

mario en een boom

Why change a winning team?
New Super Mario Bros U. is weinig vernieuwend en borduurt “makkelijk” verder op het succes van vorige delen. Zo is de prinses weer ontvoerd door Bowser, doorkruis je met Mario weer de gebruikelijke water/vuur/etc. werelden en worden weer de levels opgebroken met spookhuizen en kastelen van Bowser (en zijn kinderen). Het woord “weer” komt alsmaar terug tijdens het spelen van New Super Mario Bros U. Zodra je Wii deel hebt gespeeld van de New Super Mario Bros serie heb je, bij wijze van, ook de Wii U versie voor het grootste gedeelte al gespeeld. Toch twijfel ik of dit heel erg is. De gameplay van de “ouderwetse” Mario games blijft tenslotte erg leuk en aanstekelijk.

De dinosaurus Yoshi is ook in dit deel weer terug, maar heeft zijn baby broertjes meegenomen. Deze baby-Yoshi’s hebben allemaal hun eigen kracht. Zo blaast de roze Yoshi zich op tot een grote ballon en helpt de gele baby je om volledige ruimtes te verlichten. Deze keer is er maar één nieuwe power-up, naast de gebruikelijke paddenstoelen en vuurbloemen. De nieuwe power-up, een eekhoornpak waardoor Mario kan zweven, brengt een klassiek element terug en voelt nostalgisch aan. En hoe erg ik het wil afkraken dat Nintendo een oude formule continu uitmelkt, kan ik ze het niet kwalijk nemen! Ook met New Super Mario Bros U. heb ik me namelijk weer erg vermaakt.

Wat is er dan wel nieuw?
Naast de opgevoerde graphics, een ‘nieuwe’ power-up en baby Yoshi’s, zijn er zijn een aantal nieuwe modi en soorten levels toegevoegd aan New Super Mario Bros. U. In de challenge mode moeten spelers specifieke missies oplossen. Deze missies zijn erg gevarieerd. Zo zijn er missies waarin je alle vijanden moet verslaan, zonder de grond te raken. Of juist missies waarin je een bepaalde tijd vijandelijk vuur moet ontwijken. Leuk hieraan is dat je deze missies ook met je zelfgemaakte Mii kunt doen.

Tijdens de gewone levels wordt, zo nu en dan, de paddenstoel van Toad beroofd door een konijn genaamd Nabbit. Aan Mario de taak om hem te pakken te krijgen. Dit zijn geen speciale levels, want het criminele konijn springt terug naar een level wat je al hebt gehaald.
Waar ik in de vorige alinea zei, dat je weer de bekende werelden doorkruist, moet ik Nintendo wel complimenten geven voor een aantal levels. Sommige hiervan zijn erg speciaal, denk hierbij bijvoorbeeld aan een level volledig geïnspireerd door het werk van Vincent van Gogh!

Multiplayer Madness
New Super Mario Bros Wii was de allereerste Mario game die multiplayer naar de platformreeks bracht. Al snel werd duidelijk dat het er (op een positieve manier) erg hectisch en chaotisch aan toe kon gaan tijdens deze speelsessies. Dit is ook bij de Wii U versie weer het geval. Het komt vaak voor dat je coöppartners je (bewust) in de weg lopen, of net die power-up voor je neus wegkapen die jij wilde gebruiken.

Zodra de multiplayer begint heeft iedere speler een Wiimote nodig, op de Gamepad kan Mario dan niet meer bestuurd worden. Er kunnen maximaal vier spelers tegelijkertijd door de levels rondrennen, met daarnaast nog de speler die de Gamepad gebruikt. Op deze manier kunnen er maar liefst vijf spelers tegelijkertijd spelen. Voor de speler met de Gamepad is een speciale functie weggelegd. Hij of zij krijgt de mogelijkheid om de andere spelers te “helpen”, door kleine platformpjes te plaatsen of vijanden tegen te houden. Zelf kwam ik er achter dat het soms leuker is om spelers juist te dwarsbomen met deze mogelijkheid. Het is stiekem erg vermakelijk om een springende Mario te blokkeren met een platform, om hem vervolgens een afgrond in te zien vallen.

Met New Super Mario Bros. U heeft Nintendo laten zien dat ze nog steeds in staat zijn om een klassieke Mario game neer te zetten. Toch wordt het misschien tijd om een nieuw pad in te slaan. Nintendo, luister naar de fans en gebruik deze technologieën voor een nieuwe Super Mario Galaxy.

New Super Mario Bros. U is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Wii U.

Recensie: Marc de Haas