Wist je dat ASICS een acroniem is voor Anima Sana In Corpore Sano? En dat dit Latijn is voor een gezonde geest in een gezond lichaam? Op 10 oktober is het World Mental Health Day en speciaal daarvoor heeft ASICS onderzoek gedaan naar de relatie tussen mentale gezondheid en sporten. Daaruit blijkt dat de prestatiegerichte sportcultuur een groot deel van de mensen weerhoudt om te gaan sporten.
Om dit onder de aandacht te brengen is er een campagne opgezet met Chef’s Special-zanger Joshua Nolet, actrice en presentatrice Moïse Trustfull en filmmaker en actrice Hanna Verboom. Zij laten zien dat het bij sporten alleen zou moeten draaien om het beste uit jezelf te halen en dat prestaties en meningen van anderen er niet toe zouden moeten doen. Ook professioneel kickbokser Levi Rigters, personal trainer Coco Sabajo en ASICS FrontRunner Gerrit Voortman doen mee aan de campagne New Personal Best.
Documentairefotograaf Sophie Ebrard heeft de sporters prachtig vastgelegd en het resultaat is vanaf 10 oktober een week lang te bekijken bij Cloud Amsterdam op de Prinsengracht. Met het ‘New Personal Best’ project pleit ASICS ervoor om te bewegen voor een positieve, mentale gezondheid, in plaats van voor het fysieke plaatje. In de portretreeks gaat het niet om statistieken, sporttijden die verbeterd moeten worden of getallen.
Rutger Koene, Marketing Manager ASICS Benelux: “We hopen dat we met deze nieuwe beelden laten zien dat sporten voor iedereen een persoonlijke uitlaatklep kan zijn met enorm veel mentale voordelen. Iedereen die is vastgelegd, heeft eigen beweegredenen om te sporten die losstaan van het fysieke aspect. We hopen dan ook zoveel mogelijk mensen te inspireren om in beweging te komen en dat gevoel te gaan ervaren.”
Het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (47%) van de respondenten graag meer zelfvertrouwen wil hebben om te sporten. Ruim een op de drie (36%) geeft toe dat pocherige sportcontent op social media hen een gevoel van falen geeft nog voordat ze überhaupt beginnen aan een workout. Veertig procent gaat zelfs vanuit schaamte niet naar de sportschool. Ook de manier waarop sportreclames worden ingestoken, is voor acht op de tien (81%) niet motiverend. Een kwart (25%) geeft zelfs aan dat deze advertenties hen ervan weerhouden om te gaan sporten. Met meer dan driekwart (78%) van de mensen die toegeeft dat ze zich bewust zijn van de voordelen van lichaamsbeweging op de mentale gezondheid en meer dan de helft (57%) die zegt dat ze zelf een psychisch probleem hebben gehad of anderen kennen die dat hebben, zoals familieleden of vrienden, is dit nog steeds niet genoeg motivatie om ze in beweging te krijgen. Dat is wat ASICS met dit initiatief hoopt te veranderen.
Doe je mee?
Wil je zelf een steentje bijdragen aan New Personal Best? Iedereen kan meedoen aan het initiatief. Of het nu gaat om een korte wandeling, een gezellig potje vriendenvoetbal of je eerste yogales. Voor elke foto die tussen 10 oktober en 10 december 2023 wordt gedeeld op social media met #NewPersonalBest doneert ASICS €5,- aan mental health charity MIND Us2.