De maand mei staat in het teken van Mental Health Awareness. Mentale gezondheid en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En waar gaat een mens nu meer van bewegen? Precies, een hond! ASICS heeft daarom als eerste sportmerk een hond getekend als ambassadeur.
Met deze bijzondere actie wil ASICS Nederlanders inspireren om meer te bewegen, want dat is goed voor lichaam en geest. Maar liefst 75% van de Nederlandse hondeneigenaren noemt hun trouwe viervoeter de belangrijkste reden om te bewegen. En daarmee staat verslaat het dier stimulansen als vrienden, familie of influencers. Sterker nog: 59% noemt hun hond de hoofdreden om te gaan wandelen, joggen of hardlopen.
Goed voor lichaam én geest
Niet alleen bewegen hondeneigenaren meer, gemiddeld 240 minuten per week tegenover 150 minuten bij mensen zonder hond, maar ze voelen zich ook beter.¹ Het State of Mind-cijfer onder Nederlandse hondeneigenaren ligt 16% hoger dan bij mensen zonder hond (63/100 versus 54/100).² De meerderheid van de baasjes voelt zich minder gestrest (74%) en gelukkiger (77%) na een rondje wandelen met hun hond. En dat is voelbaar: 77% zegt dat bewegen met hun hond hun mentale gezondheid verbetert, en 80% ervaart een betere stemming.
Professor Brendon Stubbs, expert op het gebied van beweging en mentale gezondheid aan King’s College London, beaamt de impact: “Het onderzoek laat zien dat honden niet alleen zorgen voor meer beweging, maar ook bijdragen aan een betere gemoedstoestand. Ze helpen letterlijk om mensen in beweging te krijgen én zich beter te laten voelen.”
Wie wordt Felix’ maatje?
ASICS heeft daarom dus gekozen voor een verrassende nieuwe ambassadeur. Geen topsporter of BN’er, maar een hond. Viervoeter Felix de Samojeed is aangesteld als officiële ambassadeur van het merk, om mensen aan te sporen om in beweging te komen.
ASICS wil die positieve rol van honden vieren door ze een podium te geven. Via www.asics.com/mindsbestfriend kunnen baasjes hun hond nomineren als officiële ASICS Mind’s Best Friend ambassadeur. Geselecteerde honden worden het gezicht van ASICS en laten op social media zien wat een simpele wandeling of run kan doen voor je stemming. De winnende hond ontvangt uiteindelijk een officieel ambassadeurspakket, inclusief ASICS-accessoires en een paar schoenen voor het baasje.
Kom in beweging!
Ook roept ASICS mensen in Nederland op om op social media te delen hoe hun hond hen motiveert om te bewegen. Iedere post met de hashtag #MindsBestFriend tot 12 juli 2025 draagt bij aan een donatie voor MIND Us, een Nederlandse organisatie die zich inzet voor mentale gezondheid van jongeren.³
Gary Raucher, Global Head of Marketing bij ASICS, zegt: “Niemand motiveert ons zo sterk om in beweging te komen, voor lichaam én geest, als onze trouwe viervoeters. Elke dag moedigen honden ons wereldwijd aan om onze veters te strikken, naar buiten te gaan en te bewegen. Bij ASICS is het onze missie om zoveel mogelijk mensen te laten ervaren hoe goed beweging kan zijn voor je welzijn. Niet voor niets staat onze naam voor Anima Sana in Corpore Sano, een gezonde geest in een gezond lichaam. We zijn dan ook trots dat Felix onze officiële ambassadeur is, en hopen zo iedereen te kunnen inspireren om te bewegen, juist voor je mentale gezondheid.”
* ASICS heeft over de hele wereld onderzoek laten doen naar de impact van honden op onze lichaamsbeweging en gemoedstoestand. De kwantitatieve enquête werd uitgevoerd in 11 landen, waarbij zowel hondenbezitters als niet-hondenbezitters werd gevraagd naar hun motivatie om te bewegen, hun lichamelijke activiteitenniveau en hun State of Mind-scores. In totaal werden 22.000 mensen ondervraagd en de bevindingen werden geanalyseerd door professor Brendon Stubbs van het King’s College in Londen.