Koffie is heilig in Italië. Als een keten als Starbucks daar voet aan de grond wil krijgen, zullen ze heel erg hun best moeten doen. En dat is ook precies wat ze proberen met de Reserve Roastery Milan.
Italianen hebben hun eigen tradities als het aankomt op koffie drinken. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je alleen ’s morgens een cappuccino mag bestellen. Een goede kop caffè maken is een heel nauwkeurig proces vol regels en tradities. Je zou daarom verwachten dat er voor een keten als Starbucks geen plaats is.
Daar denkt de koffiegigant uit Seattle dus anders over. Met de allereerste vestiging in Italië ooit legt Starbucks de lat hoog. Door met (in hun ogen) het beste van het beste te komen proberen ze de Italianen te overtuigen. We noemen een aantal van de troeven die Starbucks heeft ingezet bij hun verovering van Italië.
Cocktailbar
Om te beginnen is een Roastery totaal niet te vergelijken met een doorsnee filiaal van Starbucks. Een Roastery is qua oppervlak vele malen groter en naast koffie kun je er ook terecht voor vers brood en een goed ontbijt of een uitgebreide lunch. In de vestiging in Milaan is zelfs een cocktailbar een ijssalon gevestigd.
Ook met de inrichting en de apparatuur zet Starbucks hoog in. Het voormalige postkantoor aan de Piazzo Cordusio is van binnen voorzien van luxe en lokale materialen. Denk aan een klassieke koffiebrander van Scolari (Italiaanser kan niet) of luxe marmer uit de Toscane..