De afgelopen weken liep er een interessant experiment in de straten van Stockholm. Adverteerder Clear Channel en design studio Affairs onderzochten of ze met kunst de stemmig van mensen konden beïnvloeden.
Op verschillende knooppunten in de stad hingen in totaal 250 beeldschermen, waarop kunstwerken en animaties van kunstenaars werden getoond. Wat er precies te zien was bepaalde een algoritme dat keek naar verzamelde data van voorbijgangers. Zoekopdrachten in Google, het belangrijkste nieuws van het moment, social media en verkeersinformatie waren allemaal factoren om te bepalen hoe de algemene stemming op die plek in de stad was. Deze real time-informatie zorgde dat de getoonde kunst aansloot bij de behoeftes van de mensen in de stad.
Ombuigen
Door bijvoorbeeld vrolijke, kalme of liefdevolle kunst te tonen, hoopten de bedenkers van The Emotional Art Gallery dat de negatieve gevoelens en gedachten omgebogen konden worden naar iets positiefs. Aan het project werkten zes jonge en opkomende kunstenaars mee: Jesper Lindborg, Andreas Wannerstedt, Ana Blizzard, Susi Sie, Maciek Janicki en kunstenaarsduo Emilie Mottet en Eric Severin. In totaal strekte deze digitale galerie zich uit over een lengte van 110 kilometer, wat het volgens de makers maakt tot grootste galerie voor digitale kunst ooit.