Een unieke samenwerking in de schoenenwereld. adidas en Allbirds hebben hun krachten gebundeld om een sportschoen te maken met de laagste ecologische voetafdruk: FUTURECRAFT.FOOTPRINT.
Zowel adidas als Allbirds zijn al lange tijd op zoek naar duurzame oplossingen bij de fabricage, het transport, het verpakken, het vervoeren en het recyclen van schoenen. Voor de FUTURECRAFT.FOOTPRINT hebben beide bedrijven gebruik gemaakt van elkaars expertise om een schoen te maken met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk.
Ieder paar heeft een voetafdruk van slechts 2,94 kg CO2e. Als je bedenkt dat de meest duurzame schoen van adidas daarvoor de adizero RC3 met een score van 7,86 kg CO2e was en de gemiddelde hardloopschoen op 13.6kg komt, dan is het overduidelijk dat er echt opmerkelijk werk is opgeleverd. Zeker als je bedenkt dat de teams van adidas en Allbirds vanwege de coronacrisis op afstand moesten werken en dat werkelijk elk onderdeel van de productie tegen het licht is gehouden. In een periode van slechts 12 maanden klaarden de teams deze klus.
Sweetfoam en Lightstrike
De meest opvallende innovaties zijn de nieuw ontwikkelde tussenzool, die voor een deel bestaat uit Lightstrike van adidas en een deel Sweetfoam van Allbirds. Lightstrike staat bekend om zijn geweldige demping en Sweetfoam om zijn duurzaamheid. Allbirds maakt dit materiaal van suikerriet. Ook het bovenwerk van de schoen is tot stand gekomen door slim te combineren. Het bestaat uit 70% gerecycled polyester en 30% natuurlijk Tencel (een materiaal van houtpulp).
“Ons partnership met Allbirds laat zien wat er mogelijk is wanneer twee concurrerende merken samenkomen om iets te ontwerpen. Allbirds deelde zijn kennis van CO2-berekening en ervaring met natuurlijke materialen, adidas zijn productiemethoden en prestatiegerichte schoenen. Door écht samen te creëren en elkaar toegang te bieden tot kennis en middelen, bereikten we een mijlpaal in de sportindustrie, op weg naar CO2-neutraliteit die hopelijk ook andere merken zal inspireren”, zegt Brian Grevy, directielid Global Brands bij adidas.
“We geloven dat klimaatverandering de grote uitdaging van onze generatie is en dat kan niet alleen worden opgelost. We moeten nieuwe bedrijfsmodellen, innovaties en samenwerkingsvormen bedenken. Ons partnerschap met adidas is daar een voorbeeld van. Het afgelopen jaar hebben onze twee teams als één gewerkt om een schoen te creëren die de nuluitstoot zo dicht mogelijk benadert. Het resultaat is een boeiende stap vooruit en hopelijk zullen anderen ons voorbeeld volgen,” aldus Tim Brown, medeoprichter en co-CEO van Allbirds.
FUTURECRAFT.FOOTPRINT zal in mei voor het eerst worden gelanceerd met een verloting van 100 paar onder leden van de Adidas Creators Club. Daarna volgen een limited edition release van 10.000 paar in herfst/winter 2021 en een grotere release in lente/zomer 2022.