Sportmerken en sporters hebben elkaar nodig. Als een atleet ongekende prestaties uitvoert in de kleding en de schoenen van een bepaald merk, dan zal de verkoop tot ongekende hoogten stijgen. Degene die hierover het beste mee kan praten is basketballer Michael Jordan.
Toen Jordan in 1984 overstapte van het universiteitsteam North Carolina Tar Heels naar de Chicago Bulls besloot Nike hem te sponsoren met een eigen schoen. In het eerste deel van het seizoen speelde hij op de Nike Air Ship en op basis van die schoen ontwierp Peter C. Moore de Air Jordan 1. De eerste versie daarvan was uitgevoerd in zwart en rood. De NBA was niet blij met deze schoenen, omdat er nagenoeg geen wit in zat en spelers waren verplicht witte schoenen te dragen. Na 3 wedstrijden verbood de NBA de Air Jordan 1 en het eerste succes van het merk was een feit.
Nike had met een verboden schoen goud in handen, want verboden zaken zijn immers interessant en soms zelf stoer. De verkoop van de Air Jordan 1 nam een vlucht. Michael Jordan speelde intussen op ene versie die wat meer wit had en later bekend zou komen te staan als de Air Jordan 1 Chicago. De orginele kreeg de coole naam Air Jordan 1 Banned.
Swoosh
In de jaren erna wist Michael Jordan zich steeds meer te profileren als smaakmaker op het veld. Daar moest Nike natuurlijk wat mee en dus verscheen er in 1986 de Air Jordan II. Deze schoen zou je kunnen zien als de begin van het merk Air Jordan. Bij Nike wisten ze namelijk al dat de naam Jordan op zich sterk genoeg was en dat er eigenlijk helemaal geen Nike op de schoenen hoefde te staan. Bij het ontwerp was daarom de kenmerkende swoosh aan de zijkant verdwenen. Later zou ook de naam Nike Air op de achterkant van de schoen verdwijnen.
Bijzonder aan de Air Jordan II was niet alleen de verdwenen swoosh, maar ook het feit dat de schoen een geheel doorlopende Air-unit had en dat de schoen in Italië was gemaakt. De schoenen van Michael Jordan hadden dus een exclusieve en luxe uitstraling. In combinatie met het steeds dominanter en genialer wordende spel van Michael Jordan versterkte dit het vermoeden dat je op Air Jordans beter ging basketballen.
Voor de Air Jordan III stapte ontwerper Tinker Hatfield aan boord en dat was maar goed ook. Michael Jordan overwoog op dat moment om zijn contract met Nike te verbreken. Het schitterende ontwerp van Tinker Hatfield deed hem besluiten te blijven. Hatfield maakte de schoenen precies zoals Michael Jordan het in zijn stoutste dromen wilde hebben. Bovendien kwam hij aanzetten met het Jumpman-logo, dat inmiddels onlosmakelijk met het merk Air Jordan is verbonden. Michael Jordan bleef bij Nike en Tinker Hatfield mocht ook de Air Jordan IV tot en met XV ontwerpen. Tevens was hij (mede)verantwoordelijk voor de Air Jordan XX. XX3 en XXX.
Andere sporten
Inmiddels is Michael Jordan allang gestopt met spelen, maar spreken zijn schoenen nog steeds tot de verbeelding. Sterker nog: het merk Air Jordan staat er beter voor dan ooit. Er zijn de verzamelaars en sneakerheads die de originele Air Jordans verzamelen of prachtige heruitgaven van de sneakers dragen. En er zijn steeds meer sporters die het merk weten te vinden. Naast schoenen voor basketbal heeft Air Jordan namelijk nu ook schoenen voor andere sporten. Sinds kort heeft Zalando een mooi aanbod van nieuwe modellen van Air Jordan. Waan je de beste speler van het veld op een paar Air Jordans.
De nieuwste schoenen van Air Jordan zitten vol met de allerbeste technieken die door Air Jordan zelf en door Nike zijn bedacht. Vederlichte materialen die toch heel sterk zijn, zolen met een geweldige demping in combinatie met een cool uiterlijk maken Air Jordan tot een sportmerk dat op eigen benen kan staan.
Dit artikel is een samenwerking tussen Mixed Grill en Zalando