In een goede auto hoort ook een goede muziekinstallatie. Je ziet daarom automerken steeds vaker een samenwerking opzoeken met gerenommeerde audiofabrikanten. Mercedes‑Benz koos onlangs voor Apple Music vanwege hun Spatial Audio.
Op de nieuwere modellen van de Apple AirPods of de koptelefoons van Beats is Spatial Audio al een groot succes. Deze techniek zorgt voor een uniek ruimtelijk geluid die doet denken aan de luidsprekers in een moderne bioscoopzaal. Na de koptelefoons en de oordopjes maakt Apple Music nu de overstap naar het interieur van de auto.
MBUX
Apple Music met Spatial Audio is volledig geïntegreerd via het MBUX-infotainmentsysteem in Mercedes-Maybach-modellen, de EQS en EQS SUV, evenals de EQE en de S-Klasse. In deze auto is het dus mogelijk om een luisterervaring te krijgen die doet denken aan die van een concertzaal met een met ongeëvenaard, multidimensionaal geluid en unieke helderheid.
Oliver Schusser, Apple’s vice president of Apple Music and Beats: “Geluidskwaliteit is ongelooflijk belangrijk voor Apple Music, daarom zijn we zo verheugd om met Mercedes-Benz samen te werken om Spatial Audio op Apple Music voor het eerst native in de auto beschikbaar te maken. Spatial Audio zorgt voor een revolutie in de manier waarop artiesten creëren en fans naar muziek luisteren, en het is een ervaring die onmogelijk in woorden uit te leggen is; je moet het zelf horen om het te waarderen. Samen met Mercedes-Benz hebben we nu nog meer mogelijkheden om volledig meeslepende muziek naar onze abonnees over de hele wereld te brengen.”
Afspeellijsten
Mercedes-Benz-rijders die al geabonneerd zijn op Apple Music, krijgen onmiddellijk toegang tot een steeds groter wordende selectie nummers en albums die beschikbaar zijn in Spatial Audio van enkele van ’s werelds grootste artiesten in alle genres, waaronder hiphop, country, latin, pop, en klassiek. Apple Music biedt ook beheerde Spatial Audio-afspeellijsten zoals Driving in Spatial Audio en Hip-Hop in Spatial Audio, waar luisteraars nummers van hun favoriete artiesten kunnen vinden en ontdekken
Markus Schäfer, Mercedes-Benz Group AG’s chief technology officer: We bundelen onze krachten om onze klanten een benchmarkmuziekervaring te bieden die ongeëvenaard is in de branche. We zijn er trots op dat onze voertuigen de allereerste niet-Apple-apparaten zullen zijn met meeslepende ruimtelijke audio met Dolby Atmos. Deze naadloze ervaring laat zien hoe entertainment in de auto spannende nieuwe niveaus kan bereiken door hardware en software perfect te integreren.”
De limited edition Mercedes-Maybach van Virgil Abloh, die vorige maand werd uitgebracht, was een van de eerste auto’s ter wereld – en het eerste model in de Mercedes-Benz line-up – die deze superieure, multidimensionale geluidsinstallatie aanbood, aangedreven door de Burmester high- einde 4D-geluidssysteem. Het systeem bestaat uit 31 luidsprekers, waaronder zes 3D-luidsprekers die hun geluid van bovenaf uitstralen, vier near-ear-luidsprekers op de voorstoelen en een 18,5-liter subwoofer; acht geluidstransducers (twee per stoel); twee versterkers; en 1.750 watt vermogen. De technologie wordt binnenkort ook uitgerold naar andere modellen.