Clarks eert Wallabee en NYC met korte documentaire

Clarks Originals heeft onlangs de documentaire SOLES OF THE CITY uitgebracht. In de korte film, geregisseerd door Set Free Richardson, neemt Clarks je mee naar het ontstaan van de Wallabee als fashionitem. Deze schoen was ooit razend populair in de hiphop-scene van New York. Maar ook vandaag de dag is er nog veel waardering voor de Wallabee.

Soles of the City toont de rijke en betekenisvolle relatie tussen de iconische Wallabee en het New Yorkse culturele leven in de afgelopen vijftig jaar. De documentaire bevat verhalen van verschillende bekende rappers en andere artiesten/kunstenaars zoals April Walker, Ronnie Fieg, Futura, Dave East, Ghostface Killah en Raekwon. Zij beschrijven hun kennismaking met de Wallabee en hoe de klassieke schoen van Clarks synoniem werd met hiphop in de meest formatieve periode.

Subculturen

De film schetst een beeld van de populariteit van het merk onder Jamaicaanse immigranten die eind jaren ’70 en begin jaren ’80 naar de VS kwamen. Ook laat het de connectie zien tussen de schoen en de vorming van nieuwe gemeenschappen. De Wallabee, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1967, heeft een blijvende erfenis en banden met veel verschillende subculturen en tegenculturen in de loop van z’n geschiedenis.

Terwijl hiphop zich vestigde als meer dan een underground-fenomeen, werd de Wallabee het uniform voor artiesten als Run DMC, Slick Rick en KRS1. De jaren ’90 waren een explosie voor de Wallabee in New York. De hiphopscene, waaronder fans als Wu-Tang Clan, zorgde ervoor dat het iedereen op Staten Island de Wallabee droeg.

Quotes

“Het is de zool. Het is echt de zool. Kijk ernaar. Het is de rubberen onderkant. Het is ongelooflijk”, zegt rapper Styles P over zijn liefde voor de Wallabee. Hij is een van de vele Clarks-fans die in de film aan het woord komt over de blijvende betekenis van de schoen.

“Ik vind het geweldig waar het heen gaat. Fashion-wise gaat deze schoen nooit verloren, het zal altijd een design zijn wat je naar iedere gelegenheid kunt dragen. Voor mij zal het altijd de meest comfortabele schoen zijn.”, aldus rapper Smoke DZA.

“Clarks was mijn schoen toen het tijd was om te vliegen op een hoger niveau dan sneakers. Ze lieten me altijd boven de rest uitsteken. Ik ben opgegroeid met Wallabees, dus toen ik werd gevraagd om mijn verhaal over New York te doen, zei ik dat we het goed moesten doen – vanaf het begin van hiphop en hoe het uitrolde tot waar we nu zijn,” deelt regisseur Set Free Richardson. “Wanneer muziekculturen een product adopteren helpt het een betekenis op te bouwen, voor mij is dat wat hiphop heeft gedaan voor de Wallabee. Ik koos een cast die dat zou weerspiegelen, want ik wilde mensen die echt fan zijn van het merk en ook de New Yorkse geschiedenis kennen.”

“Voor ons hebben cultuur en gemeenschap altijd centraal gestaan in het merk”, zegt Clarks’ Global Chief Marketing and Digital Officer Tara McRae. “We zijn er trots op dat we de rijke geschiedenis die de Wallabee deelt met deze iconische stad. We vieren met de Wallabee muziek, mode en kunst.”

clarks wallabee
Ghostface Killah
clarks wallabee
April Walker
clarks wallabee
Raekwon
clarks wallabee
Dave East
clarks wallabee
Danie Sierra
clarks wallabee
Smoke DZA
clarks wallabee
Futura
clarks wallabee
Statik Selektah