Vanaf 1 oktober presenteert Museum Het Rembrandthuis een tweeluik van de Nederlandse kunstenaar & textielontwerper Claudy Jongstra. De kunstinstallatie van vilt is te zien in Rembrandts voormalige woon- en slaapkamer.
In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn overleed. Reden om de kunstenaar en zijn werk extra onder de aandacht te brengen. Voor deze presentatie is Claudy Jongstra op zoek gegaan naar het zwart van Rembrandt. Ze volgde de bereidingswijze uit zijn tijd en gebruikte daarbij enkel natuurlijke kleur- en verfstoffen. Vervolgens paste ze het toe op haar tweeluik van textiel: Allium & Onion, Hennep & Hair, Madder & Nettle.
Zwart met kleuraccenten
Het tweeluik, waarbij hennep, vlas en brandnetel als basis dienden, bestaat echter niet alleen uit verschillende tinten zwart. Er zijn namelijk ook kleuraccenten op het doek geborduurd. Hiervoor heeft Jongstra inspiratie geput uit de kleuren van Rembrandts beroemdste tweeluik: de portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1632 (collectie Rijksmuseum / collectie Musée du Louvre). Jongstra’s kunstinstallatie is een textiele en abstracte versie van deze schilderijen.
Marten & Oopjen
Gelijktijdig met de kunstinstallatie van Claudy Jongstra zijn in de moderne museumvleugel de recente onderzoeksresultaten naar Marten en Oopjen te bekijken. In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt wordt aan de hand van een reproductie op ware grootte aangetoond wat er onder de bovenste laag van Rembrandts portretten is te vinden.
Vilt als uitgangspunt
Claudy Jongstra (1963) is internationaal bekend om haar kunstwerken van ambachtelijk gevilte wol en zijde, welke zijn geverfd met natuurlijke pigmenten. Haar monumentale werken hangen veelal in openbare gebouwen. Ook bestaat haar oeuvre uit kunstwerken op kleinere schaal. Deze zijn wereldwijd terug te vinden in collecties van musea, particulieren en bedrijven. Het duurzaam geproduceerde werk van Jongstra is diepgeworteld in het Nederlandse landschap: haar studio bevindt zich midden in de natuur van Friesland.