Zowel Microsoft als Sony komen met nieuwe consoles in de vorm van de Xbox Series S en Series X en de PlayStation 5. Wij hebben zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series S momenteel in huis staan om ze uitvoerig te testen en doen dit dan ook in deze rubriek. Eerder behandelde ik de kleinste next-gen console; de Xbox Series S, maar nu is de PlayStation 5 aan de beurt. Wat meteen de grootste next-gen console (en mogelijk zelfs de grootste console ooit) is.
De Console
Het design van de PlayStation 5 (vanaf hier PS5) is al vanaf de onthulling een wel besproken onderwerp en het is echt een hate it or love it gevalletje. Persoonlijk vind ik het design erg gaaf en futuristisch, maar ik begrijp het volledig dat hij lang niet in ieder interieur en vooral tv-meubel past. Waar namelijk niet over te twisten valt is het formaat van het apparaat. Ik ging er door verschillende berichten al vanuit dat het apparaat groot zou zijn, maar het moment dat hij uit de doos was bleek hij zelfs groter dan ik had verwacht. De PS5 komt in twee varianten waarvan het enige verschil de disc drive is. De Digital Edition heeft deze niet en mist dan ook de uitstulping die degene met wel heeft. Door middel van de meegeleverde standaard kan je hem zowel rechtopstaand of plat neerzetten en door het design ben je zelfs genoodzaakt die te gebruiken in de horizontale stand.
De console interface heeft ook een upgrade gekregen en hoewel deze herkenbaar is als je de PlayStation 4 bent gewend, is het alsnog even zoeken waar alles zit. Met name toets combinaties zijn vernieuwd door het nieuwe ‘control center’ en ik moet eerlijk bekennen dat zeven jaar lang werken met de PS4 toch flink vastgeroest zat bij mij en ik vaak verkeerd klikte.
De PS5 mag dan wel niet de Quick Resume mogelijkheid hebben die de Series S/X wél heeft, maar via de nieuwe UI kan je gebruik maken van speciale Cards die je op een punt in de game kunnen droppen, maar ook informatie geeft hoever je progressie voor een specifieke trophy is. In Sackboy start je dan bijvoorbeeld direct in het level waar je bent gebleven, of een missie waar je speciale challenges hebt. Tegelijkertijd kunnen ze tips bieden in videoformat, al is dit natuurlijk afhankelijk van de developer hoe erg dit ondersteund is en blijft.
So far so good, maar de console heeft toch nog wat kleine kinderziektes. Zo ondervond ik tijdens het testen van de console af en toe problemen bij het opstarten van het apparaat waar hij een zwart knipperend beeld gaf. Een restart verhielp dit steeds, maar hierdoor moest ik dus de console steeds twee keer opstarten om er gebruik van te kunnen maken. Tijdens mijn testperiode is er al wel een systeemupdate uitgekomen die al wat problemen verhielpen, dus ik gok dat al deze kleine issues vrij rap verholpen gaan worden. Wat nog wel even gaat duren om opgelost te worden is de opslagruimte van de console. De PS5 heeft een SSD-schijf van 825GB wat in de praktijk rond de 620GB is i.v.m. het besturingssysteem dat ruimte nodig heeft. Dat is niet denderend veel, gezien games steeds groter worden en op dit moment kan je nog geen nieuwe SSD in de console plaatsen. Externe harde schijven werken ook niet en kunnen uitsluitend voor PS4 games gebruikt worden.
De Controller: DualSense is de hoofdrolspeler van PS5
Het apparaat waar je de games mee gaat spelen is natuurlijk bijna even belangrijk als de console. De nieuwe DualSense controller is wat mij betreft de hoofdrolspeler deze console launch waar het in de praktijk mij het meest gevoel gaf dat dit daadwerkelijk iets is wat alleen mogelijk is op next-gen. Hij is wat zwaarder en de vorm is wat meer gaan lijken op de Xbox-controller, maar het gaat vooral om wat er ín de controller plaatsvindt. Dat valt in te delen in twee categorieën die het meest indruk maakten: haptic feedback en de adaptive triggers. Laten we beginnen met de haptic feedback; de nieuwe versie van het trillen wat voorheen al plaatsvond in je controller en de volgende stap van wat de Switch Joy-Cons doen. Door verschillende motoren in de DualSense kunnen verschillende effecten nagebootst worden. Zo voel je in Astro’s Playroom (waarover later meer) over wat voor materiaal je loopt of wanneer er regen op een paraplu valt. Een missie in de nieuwe Call of Duty speelt zich af in een helikopter en constant krijg je de feedback van de propellers via de controller. Het stoort op geen enkel moment en biedt een extra stukje ervaring.
Die extra feedback komt pas echt naar voren in de games die ook de adaptive triggers ondersteunen. De L2 en R2 kunnen namelijk tegenkracht geven. Het moment dat je in Astro’s Playroom een pijl en boog krijgt, voel je de spanning op de boog als je de R2 steeds verder indrukt en in Miles Morales voel je net dat laatste beetje weerstand tijdens het slingeren.
Het blijft echter niet bij de first party titels van Sony. Games zoals Call of Duty Black Ops Cold War en rallygame Dirt 5 maken ook optimaal gebruik van de DualSense. De pedalen die op de R2 en L2 zitten ‘stuiteren’ in Dirt en ieder wapen voelt anders aan in Call of Duty. Voor een sniper rifle moet je meer kracht zetten om in te zoomen dan moet met een lichtere MP5
Ik hoop dan ook van harte dat dit niet bij een gimmick blijft en die massaal opgepakt gaat worden door de game-ontwikkelaars. Het is moeilijk om de ervaring van de DualSense gebruiken op papier te zetten. Het is echt een kwestie van ‘voelen is geloven’.
De Games
Waar de Xbox Series S en X een probleempje hadden in de vorm van een gebrek aan exclusieve launch titels, is dat bij de PlayStation 5 wel wat anders. Games als Sackboy en Miles Morales zijn ook op de PlayStation 4 uit, maar krijgen door de nieuwe console net dat beetje extra. 95% van de PlayStation 4-games werken ook op de PS5 (Sony heeft een uitgebreide lijst met daarop welke games niet werken) en een aantal daarvan hebben op de nieuwe console ook daadwerkelijk verbeteringen. Games als Days Gone en Ghost of Tsushima draaien nu bijvoorbeeld allebei op 4K 60fps wat een verademing is vergeleken met hoe ze eerder speelden. Een The Last of Us Part 2 maakt weer gebruik van de snellere laadtijden, maar heeft verder nog geen upgrades gekregen. Toch wil ik wat meer aandacht besteden aan de nieuwe games.
In plaats van een uitgebreide review per game (daar hadden wij jammer genoeg de console niet lang genoeg in ons bezit), behandel ik de platform “exclusive” titels die wij hebben kunnen spelen kort, met daarbij voor wie de games het meest geschikt zijn.
Astro’s Playroom
Bij de launch van de PlayStation 4 stond standaard The Playroom al geïnstalleerd, een kleine collectie aan minigames die jou de verschillende aspecten van de controller liet zien. De hoofdrolspelers waren kleine robotjes die later een eigen game kregen in ASTROBOT Rescue Mission; een titel die al snel een van de titels werd die liet zien wat er in VR mogelijk is. Met de launch van de PS5 is het koddige robotje weer present met Astro’s Playroom om jou de fijnigheden van de DualSense controller te laten zien.
Astro’s Playroom is echter meer dan alleen een techdemo om je te laten zien hoe de controller werkt. Het is ook daadwerkelijk een leuke platformer die tegelijkertijd een ode is aan alle jaren PlayStation-games en gekke accessoires (inclusief een flinke dosis zelfspot). Mijn hoop is dan ook dat Astrobot op den duur zijn eigen grote console game mag krijgen, in plaats van een kleine titel die je speelt terwijl je grotere games aan het downloaden zijn.
Voor wie?
Iedereen. Hij staat al standaard op je console geïnstalleerd en laat jou perfect zien wat er mogelijk is met de DualSense controller in een erg leuk format.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Ik behandelde eerder al de PlayStation 4-versie van Miles Morales waar ik tot de conclusie kwam dat deze zelfs beter was de voorgaande game. De PlayStation 5-versie is precies dezelfde game, maar benut de verschillende mogelijkheden van de nieuwe console dusdanig dat dit een geweldige launchtitel is. Door de SSD heb je totaal geen laadtijden als je gebruik maakt van het fast travel-systeem en op het grafische gebied heb je twee verschillende opties. Eén daarvan (High Fidelity) laat de game zien op 4K 30fps en geeft je speciale belichting en raytracing voor realistischere reflecties (zie screenshot hieronder) en de Performance Mode speelt de game af op 4K 60fps. Mijn advies is om eerst even een uurtje op de High Fidelity mode te spelen en te genieten van de grafische pracht en praal, om vervolgens over te stappen op die oh zo fijne 60fps modus.
Schaf je de Ultimate Edition van Miles Morales aan, dan krijg je meteen Marvel’s Spider-Man Remastered erbij. Precies dezelfde game als in 2018, maar dan met dezelfde razendsnelle laadtijden en grafische opties als Miles Morales.
Voor wie?
Miles Morales moet toch wel de meest mainstream game zijn deze launch en kan ik dan ook van harte aanraden als je een PS5 hebt staan en de grafische kracht wilt showen.
Demon’s Souls
Het ‘Souls’ genre is tegenwoordig niet meer weg te slaan uit gaming. Moeilijke games die je soms tot het punt drijven om je controller uit frustratie weg te gooien. Demon’s Souls op de PlayStation 3 was de grondlegger van het genre en Blue Point Studios heeft een volledige remake van het origineel gemaakt. Zij wisten eerder al de klassieker Shadow of the Colossus om te toveren tot een modern meesterwerkje en dit hebben zij nu ook gedaan met Demon’s Souls. Weg zijn de grauwe gedateerde PlayStation 3 graphics en daarvoor in de plaats zijn prachtige 4K beelden gebruikt, zonder de sfeer van de locaties teniet te doen. Ook de bikkelharde gameplay staat nog steeds als een huis en ik werd dan ook vaker dan ik lief heb begroet met het wel bekende “You have died” scherm. Tegelijkertijd weet het ook nieuwe elementen toe te voegen die de gameplay bevorderen zoals een performance mode waarin je met 60fps kan spelen en eerlijk gezegd zou ik het niet anders willen.
Voor wie?
De wat meer hardcore gamer die zijn eerste stappen wilt zetten in het Souls-wereldje en niet vies is van een beetje weerstand in je game. Deze titel heeft geen easy-mode en laat jou dit maar wat graag weten.
Sackboy: A Big Adventure
Het mag langzamerhand bekend zijn dat ik niet vies ben van platformers met veel te schattige personages. De Little Big Planet-games zijn allemaal gespeeld, ondanks dat het daadwerkelijke platformen niet altijd even fijn werkte. Het voelde wat te zweverig en niet responsief aan, maar voor Sackboy: A Big Adventure lijkt er geluisterd te zijn naar de verschillende kritieken. De game is sfeervol, kleurrijk, “lief” en lijkt door de customization en co-op mogelijkheden zijn roots niet te zijn vergeten. Tegelijkertijd werkt het daadwerkelijke platformen lekker en zit het barstensvol geheimen en popmuziek die ik niet zag aankomen. Het lijkt dan ook wat op een kruising tussen de recente Yoshi game en Rayman Legends van een paar jaar terug. Wat mij betreft een topcombinatie.
Voor wie?
Sackboy: A Big Adventure lijkt gericht te zijn op de wat jongere gamers, maar is ook voor volwassenen erg leuk door de verschillende popmuziek die erin is verwerkt. Bruno Mars zijn Uptown Funk was nog nooit zo interactief.
Bugsnax
Vergis je niet met Bugsnax. Het ziet er allemaal gek en liefelijk uit, maar het heeft een wat duistere ondertoon. Jij wordt als journalist gestuurd naar een eiland om Bugsnax te onderzoeken en te vangen. Wezens die de vorm aannemen van verschillende soorten eten en drinken en allemaal op een andere manier gevangen dienen te worden. De gameplay loop is op den duur wat repetitief en simpel te noemen. Alle inwoners hebben een favoriete Bugsnek en het is aan jou om erachter te komen welke dat is en ze te voeren, terwijl je een mysterie ontrafeld op het eiland. Leuk als extraatje, maar niet per se de launch game die je dag 1 wilt kopen voor je gloednieuwe PS5.
Voor wie?
Bugsnax is net als Sackboy gericht op de wat jongere gamer, maar heeft een duistere ondertoon die tegen het eind van de game pas echt naar voren komt. Dan pas blijkt dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in deze gekke wereld. De game is tevens van 12 november tot 4 januari onderdeel van PS+ waarin je hem ‘gratis’ kan claimen als je een PlayStation + abonnement hebt.
Conclusie
Van de nieuwe UI tot aan de nieuwe controller en de hoge resolutie graphics, voelt de PlayStation 5 aan als een daadwerkelijk nieuwe generatie. De hoofdrol daarin wordt vooralsnog niet gespeeld door de games en graphics, maar door de DualSense controller die door middel van de haptic feedback en de adaptive triggers echt nieuwe dingen doet. De kleine hekelpunten zoals de kinderziektes (die as we speak al worden gepatcht) en de vooralsnog niet uit te breiden opslagruimte neem ik dan ook voor lief.
De PlayStation 5 is vanaf 19 november beschikbaar in de Benelux. De adviesprijs van de PlayStation 5 met discdrive is 499,99 euro en de Digital Edition (zonder discdrive) is 399,99 euro.