Recensie: Playstation All-Stars: Battle Royale

allstars

Sony lijkt de laatste tijd wel uit eigen ideeën te zijn. Het leentjebuur bij de concurrenten begint steeds meer op te vallen. Zo kwamen er op de Playstation al snel na de lancering ook, de Achievementachtige, Trophies.

En de Move controller werd al snel vergeleken met de afstandsbediening van de Wii. Met Playstation All-Stars: Battle Royale lijkt Sony een kloon van de erg succesvolle Super Smash Bros reeks op de markt te hebben gebracht. Maar is het ook een simpele rip-off, of schuilt er toch genoeg originaliteit in de game?

Vechtersbazen
In totaal kun je, op dit moment, met 20 characters aan de slag gaan. De selectie bestaat uit figuren van de afgelopen paar Playstation generaties. Zo zijn er Playstation 1 characters als PaRappa the Rapper en Sir Daniel Fortesque (MediEvil), maar ook moderne PS3 helden als Nathan Drake (Uncharted) en Kratos (God of War). Vreemd genoeg ontbreken er een aantal grote Playstationhelden in deze lijst. Zo zijn Crash Bandicoot en Lara Croft bijvoorbeeld twee karakters die hun roots hebben liggen bij de Playstation, maar nergens zijn terug te vinden.

Iedere vechtersbaas heeft naast zijn basis klap-en-trap bewegingen, ook een aantal speciale moves. Deze speciale moves zijn voor ieder figuur weer anders, al lijken sommige bewegingen iets teveel op die van andere vechters. Persoonlijk was ik erg benieuwd naar wat ze, met de van oorsprong niet gewelddadige characters, hadden gedaan. Voorbeelden hiervan zijn Sackboy (Little Big Planet) en Fat Princess. Het is erg knap dat ze ook voor deze spelers een passende moveset hebben kunnen verzinnen. Zo gebruikt Sackboy voorwerpen waar hij normaal dingen mee creëert en gebruikt de Fat Princess haar onderdanen om het vuile werk op te lappen.

playstation all stars battle royale

Hoe uitgebreid de keuze aan vechters is zullen, bij de meeste gamers, een groot aantal van de karakters onbekend zijn. Dit in tegenstelling tot de Super Smash reeks, waarbij het grootste gedeelte van de figuren wel bekend is. Wie kent bijvoorbeeld Mario of Kirby nou niet? Al ga je aan iemand vragen of hij Toro of PaRappa the Rapper kent, zal je van een koude markt thuis komen. Wat wel een leuk extraatje is: de meeste characters zijn door de originele stemacteurs ingesproken!

Finish him!
De opzet van een potje is simpel. Probeer in een match zo vaak mogelijk je tegenstanders te verslaan. Waar dit in de Super Smash Bros. serie gedaan moet worden door je tegenstanders de ring uit te slaan, is dit juist het vlak waar Playstation All-Stars zich onderscheid. Zodra een tegenstander of speler buiten de map valt (wat al amper gebeurd door het mapdesign), komt deze zonder puntverlies terug. Maar hoe kun je dan winnen?

Iedere speler heeft onderin het scherm een balkje staan. Door het aanvallen van andere spelers vult deze zich. Zodra het metertje vol is, krijg je een level 1 finisher move. Je kan deze meteen inschakelen om een speler uit te schakelen, maar je kan ook doorsparen. Als het metertje namelijk nog een keer gevuld wordt, krijg je een nog krachtigere level 2 finisher. Vul je hem nogmaals krijg je de sterkste level 3 finisher waarmee je (vaak) meerdere tegenstanders tegelijkertijd uit het veld kunt ruimen. Dit vechtsysteem zorgt ervoor dat je erg strategisch te werk moet gaan. Alle characters hebben hun eigen finishers, deze passen stuk voor stuk bij hem/haar en hebben te maken met de games waar zij in zitten.

Verschillende modi

Playstation All-Stars: Battle Royale heeft verschillende singleplayer en multiplayer modi. Bij de singleplayer kom je een Arcademode tegen, waarin je het verhaal van één van de figuren volgt. Deze “verhaalmodus” maakt helaas geen gebruik van geanimeerde tussenfilmpjes, maar verteld de verhalen door middel van een aantal plaatjes. Tussen een aanval gevechten in, is er wel een conversatie filmpje tussen twee rivalen. Een aantal hiervan zijn zo apart, dat ze zelfs lachwekkend zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het gesprek tussen Kratos en Sweet Tooth.

Aan het einde van de Arcademode is er nog een eindbaas. En in plaats van een bekende Playstation badguy te hebben gekozen, moest ik tegen iemand vechten die ik nog nooit had gezien. Na wat Googlewerk, kwam ik er achter dat het “Polygon Man” is, een mascotte die Sony gebruikte om de allereerste Playstation te promoten.

Playstation All-Stars: Battle Royal is een game die het beste tot zijn recht komt als er meerdere spelers meedoen. Dit kan met vier controllers (of Vita’s) op één console, of via het Playstation Network (PSN). De multiplayer van All-Stars werkt erg lekker. Zo kun je, in tegenstelling tot Super Smash Bros, zonder al teveel poespas tegen willekeurige mensen over de hele wereld spelen. De matches zijn volledig aan te passen en te customizen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen of er voorwerpen aanwezig zullen zijn (en welke), hoeveel kills er moeten gemaakt worden om te winnen of dat er een tijdlimiet is. Het zorgt ervoor dat je iedere match weer anders kan maken dan de vorige.

Na iedere gewonnen wedstrijd krijgt het figuur waar je mee hebt gespeeld punten waarmee hij levels omhoog gaat. Hoe hoger het level, hoe meer extra’s je per character krijgt. Deze extra’s bestaan uit nieuwe kostuums, introductiefilmpjes en items om je onlineprofiel mee te personaliseren.

Locaties
De gevechten vinden plaats in één van de vele maps. Deze levels zijn allemaal gebaseerd op Playstation games, zelfs van games die nog niet zijn uitgekomen zoals Bioshock Infinite. Het grappige van de levels is, dat ze niet op één spel gebaseerd zijn, maar op een combinatie van twee verschillende games. Zo is er bijvoorbeeld een map waar je niet alleen de aanvallen van de tegenstanders moet ontwijken, maar ook die van de in de achtergrond staande god Hades. Na een tijdje knalt de achtergrond open en verschijnt er een heel leger aan Patapon om je bij te staan en Hades af te leiden. Dit soort kleine dingen zorgen voor iedere keer weer bruisende actie, waarbij je niet alleen op je tegenstanders moet letten, maar ook op de omgeving.

ps7

Cross Platform
Doordat sommige games op, zowel de Vita als de Playstation 3 uitkomen, is Sony met het Cross Platform initiatief gekomen. Dit houdt in dat bij bepaalde games de PS3 en Vita versies met elkaar zijn verbonden. Playstation All-Stars Battle Royale is zo’n game en komt niet alleen op Vita uit, maar ook op de Playstation 3. Dit zorgt voor een aantal extraatjes. Zo krijg je, als je de Ps3-versie aanschaft in de winkel of via PSN, de Vita versie er volledig gratis bij. Ook kunnen vier spelers via Ps3 en Vita tegelijkertijd tegen elkaar spelen door middel van de Cross Play mogelijkheden en zijn door het PSN opgeslagen statistieken op allebei de consoles beschikbaar.

Toekomstplannen
Iets wat bij zijn Nintendo-broer ontbreekt is een goede online ondersteuning. Gelukkig heeft All-Stars dit wel! Want naast de makkelijke multiplayer opties, biedt het PSN ook mogelijkheden tot downloadable content (DLC). Er zijn dan ook al nieuwe characters aangekondigd, die begin volgend jaar worden uitgebracht. Hier blijft het niet bij, in de loop van het komende jaar mogen we nog meer DLC verwachten!

Het weet dan wel niet het niveau van zijn grotere Nintendo broer, Super Smash Bros. te behalen. Toch weet Playstation All-Stars: Battle Royale zich te onderscheiden van zijn concurrent . Met de vernieuwende speelstijl, goed uitgewerkte multiplayer en interactieve levels weet de game op zijn eigen benen te staan. Doordat de game nog langere tijd wordt ondersteund en uitgebreid met DLC, is All-Stars een game die je de komende paar maanden kunt blijven spelen.

Playstation All-Stars: Battle Royale is nu verkrijgbaar voor Playstation 3 en Playstation Vita.
Voor de recensie is de Playstation Vita versie gebruikt.

Recensie: Marc de Haas