Etched Denim: Rembrandt ontmoet G-STAR

Etched Denim
Foto: Aad Hoogendoorn

Het is mooi om te fantaseren over wat beroemde kunstenaars van vroeger zouden doen met hedendaagse technieken. Bij het Rembrandthuis hebben ze de handen ineen geslagen met G-STAR om de etstechnieken van Rembrandt te vertalen naar innovatieve ontwerpen op denim. Centraal hierbij staat het iconische zelfportret met baret (1639) uit de collectie van het museum.

Het ontwerpteam van G-STAR heeft met behulp van de nieuwste lasertechnieken dit zelfportret aangebracht op verschillende soorten denim. Op deze manier komen ambacht en techniek op een heel bijzondere manier samen. Er is onderzocht welke soorten denim en welke wassingen en coatings het beste de ets van Rembrandt weergeven. Ook experimenteerde het team met verschillende manieren om de ets weer te geven. Hierbij is ook de hulp van AI ingeroepen. Het resultaat is tot en met 5 januari te zien in de expositie Etched Denim.

Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis: “Het huis van Rembrandt was al in de zeventiende eeuw een creative hub. Alles draaide hier om creativiteit, vernieuwing en vakmanschap. We zijn trots op onze samenwerking met het wereldmerk G-STAR, dat groot geworden is in Amsterdam, net als Rembrandt. Met hun innovatieve variatie op Rembrandts etstechniek voegen ze een prachtig hoofdstuk toe aan Rembrandts huis als het Huis van Vakmanschap.”

Bij de tentoonstelling in het Rembrandthuis is ook een collectie gemaakt. Deze bestaat uit twee denim jackets, twee jeans, een shirt en een parka. De unisex collectie is beschikbaar vanaf 31 oktober in geselecteerde G-STAR stores en op g-star.com. Voor de campagne van deze bijzondere collectie koos G-STAR voor een unieke setting: verschillende locaties binnen het historische Museum Rembrandthuis, waar Rembrandt zelf ooit werkte. De campagne werd vastgelegd door fotograaf Philippe Vogelenzang. Deze beelden zijn ook te zien op deze pagina én in het museum.

Gwenda van Vliet, Chief Brand Officer G-STAR: “Dit bijzondere project biedt ons de mogelijkheid om Rembrandts unieke werkwijze op een moderne manier te vertalen en hem onder de aandacht te brengen bij een jongere doelgroep wereldwijd. In samenwerking met het Museum Rembrandthuis hebben we zijn iconische zelfportret verwerkt in de denimcollectie. Wij geloven dat kunst de kracht heeft om werelden te verbinden en op een creatieve manier samen te brengen. Deze collectie is daar een fantastisch voorbeeld van.”

Etched Denim
Foto: Aad Hoogendoorn
Etched Denim
Foto: Aad Hoogendoorn
Etched Denim
Foto: Aad Hoogendoorn
Etched Denim
Foto: Aad Hoogendoorn
Etched Denim
Foto: Philippe Vogelenzang
Etched Denim
Foto: Philippe Vogelenzang
Etched Denim
Foto: Philippe Vogelenzang
Etched Denim
Foto: Philippe Vogelenzang