Bij Mixed Grill houden we van muziek en van spelletjes. Niet alleen digitale games, maar ook de fysieke spellen voor een gezellige avond met vrienden. Met het einde van het jaar in zicht komen die twee dingen al sneller samen door de Top2000, maar met deze feestdagen ook door Hitster; een spel waarbij je muziekkennis flink wordt getest.
Hitster is te spelen met twee tot tien spelers en het is aan jou om als eerste een tijdlijn te creëren van tien kaartjes in de juiste volgorde. Meer dan 300 kaarten zijn meegeleverd en ieder kaartje is voorzien van een QR code en aan de andere kant het antwoord welk nummer het is. De nummers dateren tot 100 jaar terug en bevatten naast de meest bekende nummers ook een aantal Nederlandstalige deep cuts uit 1930 waar ik nog nooit van had gehoord.
Alle spelers krijgen een kaart van de stapel die als startpunt fungeert. De speler die aan de beurt is, pakt een kaart en legt deze met de QR code naar boven. Iemand anders van de groep scant met een smartphone de QR code waarna in Spotify het nummer wordt geopend. Aan de speler vervolgens om te bepalen uit welk jaar het nummer van zijn kaartje komt en die op de juiste plek te leggen. Als hij op de juiste plaats ligt, mag hij blijven liggen. If not, terug in de doos. Zelfs als je muziekkennis niet heel groot is, kan je door de opzet van het spel een heel eind komen door goed te luisteren en aan te voelen uit welke tijdperiode een nummer kan komen. Het Dorp van Wim Sonneveld zal je niet zo snel plaatsen tussen de Spice Girls en Jason Derulo.
Tactiek
Weet je ook de artiest en titel van de track? Dan verdien je fiches die je vervolgens weer kan inzetten tijdens de beurt van een andere speler als jij het idee hebt dat diegene zijn kaart verkeerd neerlegt en daarmee de kaart kan claimen óf om een nummer te passen en een nieuwe kaart te krijgen. Het heeft dus naast het stuk muziekkennis ook een tactische laag die ik erg kan waarderen. Speel je met zijn tweetjes moet je wat creatiever zijn met het Dj’en en valt de regel van een fiche inzetten om een kaart te claimen eigenlijk af, want de speler die niet hoeft te raden ziet op de telefoon meteen het jaartal van de track.
Hitster is te spelen zonder een Spotify Premium abonnement, maar de sampeltjes die je met de gratis versie van Spotify voorgeschoteld krijgt zijn bij sommige van de kaarten té vaag om het te kunnen herkennen. Een 90s gabber hit waarbij je alleen maar een hardcore riff van ergens in het midden van het nummer te horen krijgt, in plaats van een kenmerkend refrein maken het zelfs voor de grootste muziekkenner ongenadig moeilijk. En laten we eerlijk zijn; wanneer de Backstreet Boys, Madonna, Meatloaf of zelfs Anneke Grönloh voorbij komen wil je liever met de hele groep Brandend Zand mee kunnen schreeuwen dan na 30 seconden te hebben geluisterd luisteren door te moeten naar de volgende kaart.
Hitster is een geweldige partygame om er tijdens de feestdagen bij te pakken (of om te geven!) en er een nog groter feest van te maken.