In het werk van kunstenaar Motoi Yamamoto heeft de dood een belangrijke rol. Hij begon ooit met het maken van labyrinten van zout om zo op meditatieve wijze de dood van zijn zus te verweken. Zijn meest recente werk gaat over de kringloop van het leven en dat overal altijd een einde aan komt.
In Japan is de periode waarin de kersenbomen in bloei staan altijd heel bijzonder. De bloesem (sakura) zit er niet alleen prachtig uit, maar het staat ook symbool voor de vergankelijkheid van schoonheid. De bomen staan immers maar een paar dagen tot een week in bloei. Motoi Yamamoto focust zich in de expositie Sakura Shibefuru op wat daarna komt. De titel laat zich dan ook vrij vertalen als ‘vallende bloemblaadjes van de kersenboom’.
Verval
Na de schoonheid komt het verval. Dat dit ook heel mooi kan zijn, laat Motoi Yamamoto zien tijdens zijn tweede solotentoonstelling in Setouchi-city art museum in Japan. Op een dieprode vloer bracht de kunstenaar daar handmatig 100.000 bloemblaadjes van zout aan. Hiervoor maakte Yamamoto een speciale mal in de vorm van een blad. Hierin strooide hij het zout, waarna hij het op de vloer plaatste. In totaal was Motoi Yamamoto 55 uur aan het werk, verspreid over 9 dagen.
Bezoekers kunnen om de vloer met bloemblaadjes heen wandelen en zich verwonderen. Niet alleen het werk dat Motoi Yamamoto heeft verzet is indrukwekkend, maar ook het verhaal over vergankelijk stemt tot nadenken. Ondanks dat de blaadjes zijn gevallen, moeten mensen weten dat volgend jaar de bomen gewoon weer in bloei staan.