Online shoppen in de toekomst

online shoppen
Foto: Unsplash

De coronacrisis heeft ons een stuk digitaler gemaakt. Zo werken we meer dan ooit vanuit huis, praten we via Zoom met de bank of huisarts en laten we massaal online gekochte producten thuisbezorgen.

Hoe fijn het ook is om door een gezellige winkelstraat te wandelen en een leuke winkel in te gaan, de toekomst van het winkelen is grotendeels digitaal. Er zal de komende jaren een groot onderscheid komen tussen winkels die fysieke klanten blijven bedienen door service, maatwerk en een goed assortiment, maar voor de rest gaan we vooral online shoppen in de toekomst.

De ontwikkelingen op het gebied van online shoppen hebben zich het afgelopen jaar razendsnel vernieuwd. Omdat het gewoonweg fysiek niet mogelijk was om naar een winkel toe te gaan, moesten winkeliers wel met creatieve oplossingen komen. Zeker als je wil concurreren met de grote online aanbieders als Bol of Amazon.

Aanbod

Uit cijfers blijkt dat er het afgelopen jaar meer webshops dan ooit bij zijn gekomen. Het aanbod is dus groter dan ooit, maar de concurrentie is tegelijkertijd moordend. Om klanten te binden, zal je dus enorm je best moeten doen. Niet alleen wat je verkoopt is belangrijk, maar ook hoe je het verkoopt. Is je website snel genoeg? Eindig je hoog in de resultaten van Google? Zijn de betalingen veilig? Dat zijn zomaar wat punten die enorm belangrijk zijn.

Ook kun je onderscheid maken door menselijk te zijn. Bijvoorbeeld door klanten via de chat te helpen met adviezen. Of door de mogelijkheid te beiden om bijvoorbeeld brillen digitaal te passen. Als eigenaar van een webshop zal je ook goed de nieuwe ontwikkelingen in de gaten moeten houden. Een website en webshop zijn nooit af. Er komen heel snel nieuwe technologieën op de markt, waarmee jij je concurrentie voor kunt zijn.

VR-bril

Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld virtual reality. Met een VR-bril op kunnen klanten digitaal rondkijken in hun nieuw ingerichte woonkamer of verbouwde badkamer. Ook zullen steeds meer mensen online gebruik maken van spraak. In plaats van een zoekopdracht in te tikken op de laptop of telefoon geven ze een gesproken opdracht. Dit is niet alleen gemakkelijk, maar is een uitkomst voor gebruikers die digitaal niet zo handig zijn. Vooral senioren zullen de komende tijd steeds vaker voor spraak kiezen.

Aan de andere kant zullen gewone winkels altijd blijven bestaan en dat is maar goed ook. Hoe fijn is het om in een mooie winkel iets tegen te komen waar je niet direct naar op zoek was? Bijvoorbeeld een goed boek, een LP met muziek van een nieuwe, hippe band of een paar schoenen van een merk waar je nooit eerder van had gehoord. Ook zijn fysieke winkels dé plek om iets te voelen, ruiken of proeven. Voor de rest in online shoppen een geweldige uitvinding. Dankzij het internet is vrijwel alles binnen handbereik.