Het zal je tijdens het EK 2024 niet ontgaan zijn dat de letters BYD overal aanwezig waren en met wat geluk zien we ze meer en meer op de weg. Het Chinese Build Your Dreams maakt namelijk zeer degelijke en vooral interessante auto’s voor een schappelijke prijs en dus bracht ik mijn afgelopen week door in de Atto 3.
Voor wie denkt dat BYD een compleet nieuw bedrijf is; het concern ontstond al in 1995 en richtte zich op het ontwikkelen van batterijen voor diverse apparaten. Deze technologie staat uiteraard aan het hart van de auto’s die het bedrijf vandaag de dag ontwikkelt en het doet dat op z’n eigen manier. In plaats van werken met losse cel modules die veel ruimte innemen, maakt BYD hun accu’s in de vorm van de Blade Battery. Deze zijn een stuk efficiënter in het in de ruimte en dankzij de honingraatconstructie ook nog eens zeer sterk en betrouwbaar. Batterijen zie je in de BYD line up ook terug in thuis-accu’s voor de zonnepanelen en hun partner landschap met de grootste namen in de techwereld. Maar hun auto’s mogen er zeker zijn, met een uitgebreide line up van de kleine Dolphin tot de enorme Tang 7-zitter. Ik besloot voor mijn eerste ervaring aan de slag te gaan met de BYD Atto 3, een crossover met een fraai uiterlijk en een eigenzinnig interieur.
Uitgesproken
Tsja, we moeten met die specifieke olifant in de kamer beginnen, want of je van de Atto gaat houden zal erg afhankelijk van je mening wat betreft diens interieur. Waar de Seal een zakelijke uitstraling heeft, geïnspireerd op de zee, neemt de Atto 3 zijn inspiratie uit een volledig andere plek – en deze is niet zo voor de hand liggend als je zou denken: het neemt inspiratie uit de sportschool. Geen grap! Kijk maar rond in de auto: je deur wordt geopend door te draaien aan wat aanvoelt als een halter. Je kiest je richting met iets wat lijkt op het handvat van een kettlebell en de ventilatoren lijken op modulaire halters voor wisselende gewichten. De drie rode kabels die het ‘bakje’ in je deuren vormen, hebben wat weg van sport elastiek of misschien zelfs een boxring en de overige features zijn metalen balken, glimmende pianolak en glooiingen gevormd naar spieren. Het zal niet ieders kopje thee zijn, maar ik kon het wel waarderen. Het is uitgesproken en het maakt een statement; iets dappers wat ik andere automerken niet zo snel zie doen. Sportschool vrienden van me gaven aan het zeker te waarderen, waar andere mensen in mijn leven het helemaal niets vonden. Schoonheid is in het oog van de waarnemer.
Zo compleet
Maar die gekkigheid daargelaten vind je een waanzinnig complete auto voor nog geen 40.000 euro! Het komt met een lekker vasthoudend en soepel draaiend stuur, wat een klein display erachter heeft voor weginformatie, je snelheid en meer. Daarnaast kent het een fikse tablet voor navigatie, de radio, multimedia en de overige auto bediening. Hier geen gek eigen besturingssysteem, het apparaat draait simpelweg Android en ondersteunt ook zowel Android Auto als Apple Car Play. Dit verbindt moeiteloos zonder kabels en opent standaard met een mooie split voor de Google Maps navigatie op je telefoon en Spotify. Nadeel hiervan is dat je geen gebruik kunt maken van het innovatieve draaiende scherm. Met een druk op de toets kantelt het scherm 90 graden van een horizontale stand, naar een verticale. Wil je dit benutten dan gebruik je de ingebouwde navigatie en hier zie ik zeker nut voor. Heb je, zoals ik, lange afstanden met veel snelweg te rijden dan is het fijn om meer te zien van wat er voor je op jouw pad komt.
Het standaard hoofdscherm komt met de Voice Assistent, die enkel Engels begreep, een DAB Radio, navigatie en Spotify. Deze native Spotify client kon ik waarderen, omdat hij vrij uitgebreid bleek, al miste het wat snelligheden die de standaard app wel heeft. Deze log je apart in en zijn ook zonder jouw telefoon dankzij de SIM kaart te gebruiken. Oh en Spotify wil je zeker even checken, want de audiokwaliteit bleek om te smullen. Van de zware gitaren en lage growls van een Amon Amarth tot de upbeat K-Pop beats van Twice en Blackpink – alles klonk overdadig lekker! De equalizer komt met een aantal presets en geeft je daarbij de optie om zelf frequenties aan te passen naar hartenlust.
360 graden goodness
Het complete aan deze auto stopt daar niet. Zo zitten de lederen stoelen, blauw met fraaie rode stiksels in mijn uitvoering, echt fenomenaal. Op stoelverwarming na zijn de stoelen niet mega uitgebreid, maar ze bereiken het belangrijkste en dat is lekker comfortabel zitten op weg naar je bestemming. Een druk op de knop boven je toont het panorama dak over de volledige auto, waar het voorste deel ook nog eens van geopend kan worden – compleet met windvanger. Zelf vind ik dit al gauw te luid, maar met de hitte van de afgelopen week was dit meermaals onze redding. Dat gezegd hebbende bleken we best wat moeite te hebben met het lekker op temperatuur krijgen van de auto.
Niet dat hij niet goed koelde, integendeel! Maar er bleek niet echt een balans te vinden tussen te koude- en te warme lucht. De auto is van alle moderne snufjes voorzien, zoals dode hoek detectie en 360 graden camera’s. Leuk detail vond ik de 3D view, waarbij je de camera vrij kunt draaien om je heen en er een 3D model van de Atto 3 getoond wordt alsof je echt rond jouw auto kijkt. In de realiteit gebruik je echter vooral de achteruitrijcamera en de topdown view die met een paar strakke poortjes absoluut geholpen heeft.
Zoals je gewend bent
De buitenkant van de Atto 3 spreekt voor zich. BYD zet een fraai ogend, sportief design neer in een carrosserievorm die het meest wegheeft van een crossover. Geen SUV, geen hatchback, ergens tussenin. De glooiende lijn gecombineerd met een wat hoekiger design oogt erg modern en zeker in de lichtblauwe kleur die ik meekreeg draaide de Atto 3 aardig wat hoofden. Wat ik opvallend vond was de subtiliteit van diens camera’s, hier geen grote ‘bulten’ zoals bij Nio, maar simpel en minimalistisch design. Het spreekt ook voor de gedachte achter Build Your Dreams. Het moet een auto zijn die eruit ziet en aanvoelt als een reguliere auto en dit slaagt erg goed. Hier vind je geen one-pedal-driving bijvoorbeeld, maar voelt alles zoals je gewend was uit brandstof auto’s.
Er zijn voldoende fysieke knoppen om alles wat tijdens het rijden belangrijk is te bedienen, verdeeld over het stuur en de middenconsole. Je zal dus niet voor iedere actie de tablet hoeven bedienen – al miste ik wel een snellere manier om zaken als de stoelverwarming in te schakelen. Het is daarbij van alle gemakken voorzien; dode hoek indicatoren, automatisch groot licht en licht wat ‘s avonds automatisch aangaat wanneer je ernaartoe loopt. En dan heb ik het nog niet eens over het panoramadak gehad wat ook nog eens te openen is aan de voorzijde en weer automatisch dichtgaat, inclusief de hemel, wanneer je de auto op slot doet om warmte buiten te houden.
Rijervaring
Dit alles maakt dat de rij-ervaring werkelijk top is. De auto rijdt soepel en je voelt de weg minimaal dankzij de grote wielen en rijhoogte. Mijn uitvoering van de BYD Atto 3 kan een goede 420 kilometer aan bereik aan en ik hield ervan om dit gevisualiseerd te zien in een kaart van Nederland waar alles in de groene ‘vlek’ bereikbaar is. Zoals altijd is hoeveel kilometers je eruit haalt erg afhankelijk van vele factoren. Zo spelen temperaturen mee en zal je in de winter minder ver komen, maar ook zodra je boven de 100 kilometer per uur komt, loopt de teller hard achteruit. Gelukkig is snelladen zo gebeurd en heb je met 20 minuten aan laden (de tijd voor een kopje koffie en wc-bezoek) weer meer dan genoeg stroom om de rit te vervolgen. Inzicht in je verbruik is niet heel transparant en ook al heeft de BYD in het menu een verbruiksgrafiek; deze beslaat enkel de laatste 50 kilometer.
Mijn kinderen genoten van de ruimte achterin (al vond ik schoenafdrukken op de bestuurdersstoel) en ook voor vervoer was voldoende ruimte met de prima kofferbak. Het meest blij werd ik nog van de rijhulp die BYD biedt. Uiteraard is er adaptieve cruise control, waar ik nog altijd gemengde gevoelens over heb. Het is fijn omdat het automatisch de afstand behoudt, maar het kan wel eens voor je gevoel overdreven op de rem trappen voor een auto die nog ruim voor je zit. De afstand waarop hij reageert is aanpasbaar – ook handig om te voorkomen dat mensen in het gat voor je duiken.
Ook de lane assist is superieur, beter zelfs dan mijn ervaringen met die van BMW bijvoorbeeld. De correcties zijn dergelijk mild dat ik ze amper bemerkte en nergens had ik het gevoel dat er hard aan mijn stuur getrokken werd. Wel viel me (buiten de auto) op dat de BYD Atto 3 meer geluid maakt dan ik van andere elektrische auto’s gewend ben. Als laatste punt wil ik nog bemerken dat er naast de normale-, er ook nog een eco en sport stand aanwezig is. Verwacht hier niet in je stoel gedrukt te worden, want afgezien van een iets pittigere acceleratie bemerkte ik amper verschil. Sterker nog, op één van mijn ritten kwam ik er na meer dan uur pas achter dat hij nog op de sport-stand stond.
Conclusie
BYD maakt een zeer positieve indruk op mij als bedrijf en de kwaliteit van auto’s die ze leveren. Van buiten vind je een fraaie auto die modern, opvallend en ingetogen tegelijkertijd oogt. Het interieur zal mensen verdelen, maar ik kon het uitgesproken karakter wel waarderen. De wagen is super compleet met alle gemakken, van een mooi groot scherm met native apps and Android Auto/Apple Car Play, een 360 graden camera, panorama dak en waanzinnig comfortabele stoelen.