Review: Astro Bot

Review Astro Bot

Een van de beste games op de PlayStation 5 is er eentje die gratis is. Nee, ik heb het dan niet over Call of Duty Warzone of Fortnite, maar over Astro’s Playroom. De game staat standaard geïnstalleerd op iedere PlayStation 5 en hoewel het eigenlijk bedoeld is om je kennis te laten maken met de DualSense controller, is het tegelijkertijd een fenomenale game. Het succes is gehoord door Sony, want de kleine Astro heeft nu zijn eigen volwaardige grote game gekregen. Een volwaardige grote game die meteen één van de beste is op de PlayStation 5.

Barst van creativiteit

Terwijl Astro en zijn meer dan 300 mederobotjes door de ruimte vliegen in hun PlayStation 5-vormige ruimteschip, worden ze aangevallen. Het gevolg; het schip stort neer en al zijn vrienden raken verspreid door het universum. Aan Astro om al zijn kameraden terug te vinden en het ruimteschip (oftewel je PS5) te repareren. Het verhaal mag dan wel niet zo creatief zijn, de levels en gameplay zijn dat wel.

Werelden zijn een lust voor het oog en oor en waar ik had verwacht dat alle levels lineair zouden zijn, is dit niet het geval. Team Asobi weet op een manier te spelen met levelstructuur die je niet vaak ziet. Open gebieden, lineaire levels, zwemmen, slingeren, kantelen, bijna alle platformer tropes komen voorbij zonder dat ze vervelen. Het leveldesign is van een hoog niveau en het herspelen van levels om gemiste collectibles te zoeken was geen enkel moment een vervelende klus. Dit komt mede door de gadgets waar de levels omheen gebouwd zijn.

Astro’s basis moveset is hetzelfde als in Playroom, maar hij heeft nu een arsenaal aan nieuw gereedschap en die zijn stuk voor stuk leuk om te gebruiken. Een klok om de tijd mee stil te zetten, een muizenpakje om te krimpen, waarna het hele level gigantisch groot wordt, kikkerhandschoenen waarmee je kan boxen. Het is slechts een kleine greep uit de collectie die je het beste gewoon kan ervaren tijdens het spelen.

Review Astro Bot

Feestje voor PlayStation-fans

Waar Astro’s Playroom al als een ode voelde aan het merk PlayStation, doet de nieuwe game daar een flink schepje bovenop. De kleine robotjes die verstopt zitten in de levels komen in twee smaken: ‘gewone’ en V.I.P. Bots die gebaseerd zijn op decennia aan game characters.

Hier zitten uiteraard heel herkenbare personages tussen, zoals de cast van Uncharted en God of War, maar ook obscure deepcuts, zoals Mr Mosquito en personages uit games die niet van PlayStation zijn, zoals Street Fighter en Space Channel 5. De V.I.P. Bots zijn een feest van herkenning en zorgen ervoor dat je ze allemaal wilt vinden.

Als klap op de vuurpijl geeft het laatste level van iedere wereld je de mogelijkheid om een iconisch PlayStation-personage over te nemen, inclusief de daarbij horende gameplay en themesong die geremixed wordt.

Review Astro Bot

Uitdaging als je het zoekt

De kiddy uitstraling van Astro Bot verraadt het mogelijk al, maar de moeilijkheidsgraad van de hoofdlevels ligt niet heel hoog. Zelfs bij het verzamelen van de collectibles kan je geholpen worden. Heb je collectibles gemist? Wanneer je na het halen een missie nog een keer opstart, krijg je de mogelijkheid om een robotvogeltje te kopen dat achter je aan fladdert en precies aanwijst waar alles verstopt is.

Op de momenten dat Astro verslagen werd, kwam dat merendeels omdat ik ongeduldig was en te snel ging. Het is en blijft een platformer, dus enige precisie is nodig bij het rondspringen. Checkpoints zijn er gelukkig genoeg, waardoor je nooit te veel opnieuw hoeft te spelen als je doodgaat…totdat je een eindbaasgevecht gaat doen. Deze missies duren naar verhouding langer en hoewel je drie levens krijgt, kan het gebrek aan checkpoints erg zuur zijn als je op het laatste moment geraakt wordt en het hele gevecht opnieuw moet doen.

Hoewel de hoofdlevels dus nooit té uitdagend zullen worden, zijn er bonus levels die de moeilijkheidsgraad flink omhoog krikken. Deze trials zijn kort, maar omdat er geen checkpoints zijn en alles van je wordt gevraagd qua precisie en skills, zijn deze een stuk minder kindvriendelijk dan de rest van de game. Waar mijn oudste kind van zeven voor het grootste gedeelte door Astro’s Playroom kwam en hij alleen hulp nodig had bij eindbaasgevechten, omdat zijn handen nog net te klein zijn voor de DualSense, zie ik de jongere gamers deze bonus missies niet zo 1-2-3 halen.

Astro Bot is een van de beste – al dan niet de beste – games die ik dit jaar heb gespeeld en mag zich zonder probleem plaatsen naast genreklassiekers zoals Super Mario Galaxy. Levels zijn niet alleen op audiovisueel niveau creatief, maar ook op het gebied van gameplay.

De kleine kanttekeningen zijn verwaarloosbaar en van begin tot eind is Astro Bot een genot om te spelen. Als gamer die inmiddels flink wat jaren meegaat, kwam er bij iedere nieuwe V.I.P. Bot een grijns op mijn gezicht en ik kon niet wachten op wat de volgende was. Het mag dan wel een ‘grotere’ game zijn, toch ben ik door Astro Bot heen gevlogen en wil ik meer. Pas maar op Mario, deze kleine robot is een grote concurrent van je.

Astro Bot is vanaf 6 september exclusief beschikbaar voor de PlayStation 5

Review Astro Bot

Review Astro Bot