In de game Dreams maak je wat je wil

Dreams

Media Molecule staat bekend om games waarin spelers hun eigen creatieve ei kwijt kunnen, zoals de Little Big Planet-serie. Bij de onthulling van de PlayStation 4 in 2013 werd hun nieuwste project getoond: Dreams. Zeven jaar(!) later, aan het eind van deze console-generatie is Dreams dan eindelijk uitgekomen. Maakt het de belofte van de ultieme creatietool waar?

Inspirerende campaign

Net als in de vorige games van Media Molecule heeft Dreams ook een verhaallijn. Ze pakken het deze keer echter anders aan dan hiervoor. Niet alleen is deze game een stuk duisterder dan bijvoorbeeld Little Big Planet, maar hij is ook korter. Art is een artiest met een aantal problemen. Niet alleen heeft hij zichzelf van zijn band vervreemd, maar hij zit ook met zichzelf in de knel. Art’s Dream bestaat uit verschillende soorten gameplay en weet dit tot één te breien zonder dat het gefragmenteerd aanvoelt. De ene keer is het een platformer, de andere keer een traditionele point and click en de andere keer een muziekgame.

Met zo’n anderhalf tot twee uur lopen de (verdomd stijlvolle!) credits over het scherm. Dat is genoeg voor wat het moet doen – een boeiend verhaal neerzetten – maar vooral jou laten zien wat er allemaal mogelijk is in Dreams. De gehele campaign is namelijk gemaakt met dezelfde tools die jij kunt gebruiken. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat het waarschijnlijk lang zou duren alvorens een reguliere gamer een dergelijk project heeft gemaakt, maar het zou moeten kunnen.

Zelf creëren

Art’s Dream is namelijk maar een minuscuul stukje van Dreams. Het gaat namelijk niet om wat Media Molecule heeft gemaakt, maar wat de community maakt, van elkaar kan leren, gebruiken en spelen.

De tutorials zijn uitgebreid, maar toch overzichtelijk en makkelijk genoeg om spelers gaandeweg de fijne trucjes te leren van wat er mogelijk is. Iedere ingame leraar heeft zijn eigen quests, waarmee jij getriggered wordt om nieuwe dingen te proberen. Dreams is namelijk niet alleen een tool waarmee jij je eigen games kan maken, maar ook video’s, muziek en stilstaand beeld. Met wat oefening en creativiteit kom je al snel een heel eind. Een door een speler gemaakt English Breakfast deed mijn mond openvallen zo gedetailleerd dat het was. Een creator kan ervoor kiezen om zijn gemaakte creaties te delen, zodat andere mensen deze ook kunnen gebruiken, hierdoor groeit het community-gevoel alleen maar meer.

De controls zijn echter vrij omslachtig voor iemand die niet gewend is aan een controller en kunnen een obstakel vormen. Naast de gebruikelijke DualShock controller, kunnen ook de twee Move controllers gebruikt worden, maar dit zal de vele mogelijkheden niet makkelijker maken.

Lak aan copyright

Ben je nu – net als ik – niet de meest creatieve persoon, dan is er inmiddels een stortvloed aan content van andere mensen die je kan spelen, beluisteren en bekijken. De kwaliteit hiervan varieert enorm. Waar de ene creatie heel simpel is, lijkt de ander door een professionele gamestudio gemaakt te zijn met de Dreams tools. Met de filters kom je al snel de leukere werkjes tegen, maar ik ben bang dat er toch het nodige onder de radar verdwijnt.

Bij de creaties komt al vrij snel een lak aan copyright om de hoek kijken. Een enkeling probeert het nog te verbloemen met een iets andere naam, maar het merendeel heeft lak aan copyright waardoor er inmiddels zonder probleem een goed model van Batman, Mario (inclusief moveset!) en Lara Croft te vinden is, maar ook een Sonic-game in progress waar SEGA nog eens naar mag kijken en mogelijk wat van kan leren. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang dit door kan blijven gaan voordat de eerste creaties offline worden gehaald. Er zijn door de jaren heen namelijk genoeg fan-projecten offline gehaald door de oorspronkelijke ontwikkelaars.

Dreams is waar Media Molecule via al hun vorige projecten naartoe heeft gewerkt: een creation tool waarin je kan maken wat je wilt. Daardoor is het typisch zo’n game die je zelf moet ervaren en waarvan de content die je speelt, of uiteraard zelf maakt, bepaalt of het iets voor jou is. Zelfs als je zelf niet zo creatief bent biedt Dreams een groot scala aan ervaringen en ik kan niet wachten op wat de community gaat maken.

Dreams is nu exclusief beschikbaar voor de PlayStation 4

Dreams

Dreams