Review – Star Wars: Squadrons

Review - Star Wars: Squadrons

Het zijn dan wel bewogen tijden in 2020, maar de games industrie draait desondanks nog steeds gewoon door. Om ruimte te geven aan games die ondersneeuwde in de drukte presenteert Mixed Grill de nieuwe serie Mogelijk Gemist, waarin we games aandacht geven die hun moment misten. Vandaag kijken we terug op Star Wars: Squadrons.

Hoeveel jaar we niet gewacht op een echte terugkeer naar de cockpit van onze meest geliefde Star Wars ruimteschepen. Opgegroeid met X-Wing vs Tie Fighter en de individuele series daarvoor, verhalende ervaringen als X-Wing Alliance en de latere Rogue Squadron-games die een meer arcade feel met zich mee brachten – heb ik aardig vlieguren achter mijn naam. Het instappen in de cockpit van een X-Wing, A-Wing of Tie Interceptor voelde dan ook als een warm bad.

Welcome back commander

Er is een simpele kunst in Dog Fights, waarbij je eigenlijk niet meer nodig hebt dan een omgeving en een aantal vijanden. Je volgt op de radars (voor en achter) waar je doelwit is en probeert met stuurmanskunsten en het manipuleren van de snelheid de tegenstander voor jouw crosshair te krijgen. Voor een nieuweling kan het wat overweldigend zijn, al doet Star Wars: Squadrons zijn best om je rustig te laten wennen aan ieder nieuw onderdeel. Niet alleen werk je met lasers en raketten, maar ook moet je jouw afweer systemen kennen en gebruik maken van de verschillende standen voor lasers, schilden en de motor. Meer kracht naar de lasers betekent meer schade, maar laat minder energie over voor de schilden en motor. In een goede dogfight ben je constant aan te wisselen tussen al deze systemen en wanneer dit samen komt voelt het zo goed.

Immersie

Helemaal immersive wordt het wanneer je jouw PlayStation VR aansluit en je daadwerkelijk het gevoel hebt in de cockpit van die Tie Fighter te stappen. Het geeft ook tactisch voordeel in het feit dat je vrijelijk rond kunt kijken en zo het doelwit sneller in de smiezen kunt krijgen. Voor de meer gevoeligen onder ons moet gezegd worden dat dit wat zwaar op de maag kan zijn, maar als je het aan kunt is dit alleen al de aanschaf waard als fan van de films. Sowieso voelt alles ontzettend trouw aan het origineel. Ik kon alle instrumenten snel vinden doordat ik ze ken uit het DOS tijdperk, maar net als met Star Wars Battlefront weet Squadrons jouw brein direct te overtuigen dat je in de film zit. Alles ziet er uit zoals je verwacht en het speelt nog beter.

Niet alleen maar dog fighting

Ok, die kop is misschien wat gelogen, wat het gros van je tijd vlieg je achter andere schepen aan. Maar in de leuke campaign neemt Star Wars: Squadrons zijn tijd om je onderdeel van de wereld te laten voelen met veel dialoog en het aanvliegen naar de verschillende systemen. Soms wordt je achtervolgt, soms springt er ineens een gigantische Star Destroyer uit Hyper Space voor je ogen op; de diversiteit van de situaties is top en Squadrons wist mij meer dan eens te verrassen. Tussen de missies door spreek je op jouw basis met diverse personages, waar een aantal mooie cameos tussen zitten. Uitgekeken op de computer? Dan kun je gemakkelijk en snel online matches in stappen en de eer van de Rebellen of The Empire verdedigen. En ja, ook hier is VR volledig ondersteund!

Star Wars; Squadrons is de jongensdroom die we al zolang zochten. Het zet je authentiek neer in de cockpit van jouw favoriete Star Wars ruimteschepen en vindt een fijne middengrond tussen arcade- en simulator besturing. De campaign heeft veel omhanden, kent een paar mooie momenten en cameos. Ben je daarmee klaar, dan is er eindeloze multiplayer om je strepen mee te verdienen. Voor de ultieme ervaring, stof je even de PlayStation VR af om je echt op te laten nemen in de prachtige wereld van Star Wars.

Review - Star Wars: Squadrons