Review: Two Point Hospital (Nintendo Switch)

Two Point Hospital

De PC-versie van Two Point Hospital moet mijn meest gespeelde PC-game van de afgelopen jaren zijn. Al vanaf de aankondiging volgde ik de ontwikkeling van deze spirituele opvolger van Theme Hospital op de voet en het eindresultaat was in 2018 erg verslavend. Sinds kort is de ziekenhuissimulatie ook voor consoles beschikbaar en ik was vooral benieuwd of de controls goed zouden werken met twee analoge sticks en een hoop toetsen minder.

Het belangrijkste eerst

Laat ik meteen met het belangrijkste binnen: ja, de besturing werkt erg lekker op de Switch en wordt in het eerste level al goed uitgelegd via een korte tutorial. Het knapste is nog wel dat de lay-out voor het grootste gedeelte hetzelfde is gebleven als bij de PC-versie. Alle elementen zitten op dezelfde plek en de daadwerkelijke besturing van de camera is het grootste verschil. Rondkijken doe je nu met de analoge sticks en het in- en uitzoomen met de triggers achterop. De wenperiode was voor mij heel kort en binnen no-time was ik kamers aan het bouwen en decoreren. Voor alles is wel een snelkoppeling op de knoppen, waardoor ik geen opties tekort kwam. Erg knap van ontwikkelaar Two Point Studios.

Gekke ziektes

Doel van Two Point Hospital is het opzetten van goed draaiende ziekenhuizen. Hierbij moet je denken aan de juiste bezetting van personeel, de juiste behandelkamers, maar ook vermaak en voedselvoorzieningen voor patiënten die langskomen. De condities van deze patiënten zijn het hoogtepunt van de game – net als bij zijn spirituele voorloper Theme Hosptial. Denk aan mensen met Mock Star syndroom, die volledig verkleed als Freddie Mercury behandeld moeten worden door een psychiater, of mensen met Lightheadedness die letterlijk met een lichtbol als hoofd binnen komen wandelen. Het spel neemt zich – terwijl jij aan het piekeren bent over de financiën en de te behalen doelstellingen – geen enkel moment serieus en dat is waar zijn kracht ligt. Ook de omroepen die via de intercom gedaan worden, toverden iedere keer een glimlach op mijn gezicht.

Two Point Hospital

Op de Switch

Het is dan ook in grote lijnen precies hetzelfde spel als dat ik sinds 2018 speel op de PC en waar ik inmiddels belachelijk veel uur in heb gestoken. Toch gaan mijn verdere uren gespeeld worden op de Switch, puur omdat ik deze in handheld mode kan spelen. Waar ik in eerste instantie bang was dat de letters misschien te priegelig zouden zijn op het kleinere scherm is dat niet het geval en kon ik alles gewoon goed lezen. Wel ben ik benieuwd of dit op de Nintendo Switch Lite met zijn nog kleinere scherm ook het geval is. Als laatste moet ik toch een klein minpuntje aankaarten in de vorm van de framerate die – naarmate de ziekenhuizen groter en drukker worden – af en toe wat kan inzakken. Het beïnvloedt de gameplay niet, maar het valt wel op.

Ook op consoles is Two Point Hospital een verslavende, maar vooral grappige ziekenhuissimulatie en waar ik mij eerst zorgen maakte over de controls, bleek dit totaal ongegrond. De ontwikkelaar heeft rekening gehouden met alles, maar je merkt wel dat de techniek van de Switch een klein beetje moeite heeft met grotere ziekenhuizen.

Two Point Hospital is naast de PC, nu ook beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de Switch-versie gebruikt.

Two Point Hospital