DOOM (Nintendo Switch) Review

Zeg je Nintendo, dan denk je aan vrolijke games met veel kleur, zoals Mario, Zelda en Kirby. Het uiterst gewelddadige DOOM is dan niet bepaald een game die je associeert met de Japanse gigant. Toch is de razendsnelle shooter uit 2016 nu ook beschikbaar voor Nintendo’s nieuwste console, maar of het nou een match made in hell is…

Snel en ranzig

In een jaar waar we getrakteerd werden op shooters als Battlefield 1, Titanfall 2 en Overwatch, was DOOM in 2016 een aangename terugkeer van een klassieker. Samen met Wolfenstein 3D kan de originele DOOM toch wel gezien worden als de grondlegger van de moderne shooter en met de reboot is er gekozen voor een volledig nieuwe richting. Waar DOOM 3 nog een horror-achtige kant op ging, gaat de nieuwe versie terug naar de roots en ligt de focus op demonen afknallen in een hoog tempo.

knallen op de Nintendo Switch
Dat tempo is dan ook meteen het speerpunt van de gameplay. Met de schietijzers kom je al een heel eind, maar als je de game gaat spelen zoals deze is bedoeld, wordt het haast meer een ritme-game dan een first person shooter. Nadat een vijand een x aantal keer is geraakt, begint deze te gloeien waarna je ‘m met een brute mêlee-aanval kunt afmaken. Naast het feit dat ze er grafisch ranzig (maar oh zo fijn) uitzien, trakteert een dergelijke kill je ook op health die je goed kunt gebruiken. De vijanden zijn namelijk meedogenloos en komen in grote hoeveelheden. De onderliggende flow van vlugge kills afwisselen met de nodige mêlee-aanvallen is één van de fijnere toevoegingen in recente shooters en laat ieder gevecht aanvoelen als een eigen arena.

Overzetting

Er is zeker een verhaal aanwezig, maar kom op, je gaat ook niet naar de McDonalds voor een culinaire maaltijd. Er zijn geen extra levels toegevoegd aan het verhaal, waardoor het dezelfde game is als dat we ‘m op de PlayStation 4, Xbox One en PC hebben kunnen spelen. En  nu dus op de Switch. De overzetting komt wel met een paar kanttekeningen. Doordat de Switch een stuk minder krachtig is dan de PS4 en Xbox One, is het op grafisch vlak minder indrukwekkend en ligt de frame rate lager. De focus op wapens en achtergrond wisselt voortdurend, waardoor een achtergrond de ene keer vrij vaag en dof is, terwijl het wapen er scherp uitziet. Met name in de handheld mode doet dit probleem zich voor, maar daar blijft het niet bij. De besturing zorgde in handheld mode bij mij na een bepaalde tijd voor kramp in mijn handen. Met de meegeleverde houders voor de joy-cons werd dit al een stuk minder, maar de (prijzige) Pro Controller lijkt de way to go. Ondanks deze punten is het bizar om een grafisch indrukwekkende shooter zoals DOOM te kunnen spelen in de trein en doordat je de Switch op ieder moment in sleep mode kan zetten, kan je erg gemakkelijk verder gaan waar je was gebleven. De laadtijden zijn – net als bij zijn grote console broers – ook hier aan de erg lange kant, dus meteen verder gaan zonder extra laden is mooi meegenomen.

Multiplayer

Naast de single player is ook de multiplayer overgeheveld naar de Switch-versie. Deze moet los gedownload worden als je de game fysiek in de winkel koopt en zal meegedownload worden bij de digitale versie. Hierdoor heb je – net als bij de recente L.A. Noire voor Switch – een geheugenkaartje nodig, omdat deze qua ruimte niet op de Switch past. Maar is de online modus het wel waard om een (op dit moment nog) duur kaartje voor aan te schaffen? Naar mijn mening niet echt. De multiplayer is zeker vermakelijk, maar de core experience van de game vind je toch echt in de campaign. Ook hier is de gameplay snel en vind je meerdere power-ups en jump pads om tegenstanders uit te schakelen. Long story short: Het is een multiplayer die te vergelijken is met de modi die vroeger tegenkwam in bijvoorbeeld Quake en Unreal Tournament. Het grootste probleem kwam ik echter tegen in het gebrek van mensen om mee te spelen. Zelfs nu de game al enige tijd in de schappen ligt, duurde de matchmaking lang.

Conclusie

Het is een bizar gevoel om DOOM in handheld mode op de Switch te spelen. De graphics mogen dan wel minder zijn dan op de PlayStation 4, Xbox One en PC, maar dit heeft verder geen invloed op de gameplay… mits je met een goede controller speelt. De Snap Map modus waarin je zelf maps kan maken mag dan wel niet aanwezig zijn op de Switch-versie, maar heel eerlijk gezegd mistte ik deze niet. DOOM is een game die je haalt voor de single player en die is razendsnel, ranzig en ijzersterk.

Marc de Haas