Seth Armstrong en het prachtige licht in Los Angeles

Seth Armstrong
Alle afbeeldingen © Seth Armstrong

Kunstenaar Seth Armstrong haalt zijn inspiratie uit de heuvels rondom Los Angeles, een omgeving die wereldberoemd is door films, series en videogames. In zijn olieverfschilderijen ligt de nadruk op het beroemde Californische zonlicht, met name rond zonsopgang en zonsondergang, bekend als het blauwe en gouden uur. Deze periodes zorgen voor extra kleur in de lucht, waar Armstrong dankbaar gebruik van maakt.

Kleur is de belangrijkste factor in Armstrongs werk. Hij stelt zelf dat kleur en licht het enige is waar hij rekening mee houdt tijdens het schilderen; de rest volgt vanzelf. Dit resulteert in realistische weergaven van de huizen en natuur in de Hollywood Hills en vergelijkbare wijken. Zijn schilderijen, die de magische gloed van het gouden uur, het rijke blauw van de vroege avond en het botergele van de ochtend vastleggen, transporteren de kijker naar Zuid-Californië. Ze tonen de kenmerkende architectuur van de bungalows, elektriciteitskabels, palmbomen en struiken die over in de heuvels van Los Angeles te zien zijn, vaak met de San Gabriel Mountains op de achtergrond.

Groen

Groen speelt, naast de eerder genoemde kleuren, een centrale rol in Armstrongs portretten van de buitenwijken. Niet alleen als veelgebruikte kleur, maar ook in de vorm van bomen, struiken en heggen die de wegen, huizen en infrastructuur deels verbergen. Dit weerspiegelt de reputatie van de stad als een plek waar elke droom mogelijk lijkt, maar waar tegelijkertijd ook sluimerende problemen onder de oppervlakte kunnen blijven. Denk maar aan de recente immigratieprotesten of verwoestende bosbranden.

Subrosa

Armstrong opent in juli een solotentoonstelling getiteld Subrosa bij Unit London. De titel die verwijst naar de Latijnse uitdrukking “onder de roos”, wat geheimhouding of discretie betekent. De kunstenaar baseert zich op zijn eigen observaties van zijn buurt in L.A. tijdens lange wandelingen in de vroege ochtend met zijn jonge zoon. Hoewel de heuvelachtige buurten van een afstand idyllisch en zelfs paradijselijk lijken, hint Armstrong naar elementen buiten het kader in deze constant veranderende stad: sudderende sociaal-politieke spanningen, verschroeide bergen, door brand verwoeste huizen en tastbare economische ongelijkheden. Soms zijn er mensen aanwezig, half verborgen in ramen en vaak pas merkbaar van dichtbij. “Er zit inhoud achter de vormen,” zegt Armstrong. “Soms krijg je een kijkje naar binnen. Soms niet.”

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong

Seth Armstrong