Op Art Basel Miami was dit jaar meer te zien dan bananen. Zo was er ook de lancering van de nieuwe kalender van koffiemerk Lavazza. Zij riepen hiervoor de hulp in van fotograaf David LaChapelle.
De kalender van Lavazza bestaat sinds 1993, toen Helmut Newton de beelden schoot. Sindsdien is elk jaar een gerenommeerde fotograaf aan de beurt. Dit keer is dat dus David LaChapelle. Hij reisde voor het maken van de foto’s af naar Hawaii. Daar kon hij mooi het thema uitwerken dat hij in gedachten had.
Zuinig op de natuur
Het draait bij de kalender van 2020 namelijk om de verhoudingen tussen mens en natuur, met daarbij af en toe een subtiele verwijzing naar het feit dat we zuiniger op die natuur moeten zijn. Volgens LaChapelle is de natuur ook een vorm van kunst en moet je op mooie kunst heel zuinig zijn. De titel die hij aan de serie foto’s heeft gegeven is daarom ook Earth CelebrAction.
David LaChapelle kreeg van Lavazza absolute vrijheid om te maken wat hij wilde. Dat zorgde voor een serie foto’s vol spetterende kleuren, prachtige modellen, woeste natuur en natuurlijk heel veel koffiebonen. Dit alles in felrealistische beelden die alleen LaChapelle kan maken. De presentatie van de 2020 kalender op Art Basel Miami Beach was in een pop-up shop in Casa Faena, waar de foto’s op groot formaat te zien waren. Ook konden bezoekers cocktails proeven waarin de koffie van Lavazza was verwerkt.