Wat ooit begon als een game die slechts door een select clubje hardcore gamers werd gespeeld, is The Elder Scrolls inmiddels uitgegroeid tot één van de bekendere gaming franchises die er is. Onlangs bestond de fantasy RPG 25 jaar, een mooi moment om haar eens in de schijnwerpers te zetten!
Waar deel een en twee – Arena en Daggerfall – lang niet bij iedereen bekend zijn, is de franchise vanaf Morrowind steeds meer gaan groeien. Dit komt mede doordat dit de eerste game was die op een mainstream console (de originele Xbox) speelbaar was in plaats van alleen op de PC. Talloze uren werden door mensen versleten, waarna hetzelfde gebeurde toen The Elder Scrolls IV: Oblivion op de volgende generatie consoles (Xbox 360/PlayStation 3) uitkwam.
Oblivion wist het voor elkaar te krijgen om niemand minder dan Sir Patrick Stewart te strikken voor een kleine (doch belangrijke) rol. Wat mij betreft toch een aardig teken om aan te geven waar de franchise op dat moment stond. Het was ook één van de eerste titels die kleinere DLC toevoegde aan de game, middels de beruchte Horse Armor. Dit gaf je de mogelijkheid om – je raadt het al – een harnas te kopen voor je ingame paard voor een net iets te hoog bedrag. Iets wat toen nog ongehoord was, maar uit het huidige gameklimaat niet meer weg te denken is.
Het zou me echter niet verbazen als Oblivion niet de titel is waaraan je denkt bij The Elder Scrolls. Die eer ligt toch wel bij deel vijf: Skyrim. Uitgekomen op de magische datum 11-11-11 was het een waar fenomeen en is de game zelfs bekender als simpelweg Skyrim dan als onderdeel van de The Elder Scrolls-franchise.
Door de jaren heen is Skyrim op verschillende platforms uitgebracht en werd het langzamerhand een grap waar je de game allemaal wel niet op kan spelen. Bethesda dacht precies hetzelfde en bracht als halve grap een versie uit die speelbaar is via de Alexa Hub van Amazon. In plaats van de game te spelen op een scherm, wordt het als een audioverhaal verteld en is het aan jou om gaandeweg keuzes te maken. Hierdoor hebben ze er tegelijkertijd voor gezorgd om dit op andere apparaten met Alexa ondersteuning ook mogelijk te maken en laten er nou net toiletten bestaan met die ondersteuning. Zo kan je zelfs vanaf de WC Fus-Ro-Dah’en. Tikkeltje gek? Absoluut. Maar in de woorden van maker Todd Howard: “Als jullie willen stoppen dat wij Skyrim uitbrengen, moeten jullie stoppen met de game te kopen”.
Gelukkig is Bethesda hier niet blijven hangen en is er inmiddels een populaire MMO die gespeeld wordt door een groot aantal gamers en steeds voorzien wordt van nieuwe uitbreidingen. Recent is Elder Scrolls Blades uitgekomen op mobiele apparaten en is vorig jaar tijdens de E3 de eerste teaser getoond voor de langverwachte Elder Scrolls VI. Hoewel deze game ongetwijfeld nog flink wat jaren op zich zal moeten laten wachten, kunnen we wel fantaseren over wat daar mogelijk gaat zijn….of we spelen Skyrim gewoon voor de zoveelste keer.
Het jubileum vond ik namelijk een mooi moment om deze nog eens opnieuw op te starten. Niet de WC-versie, maar de Special Edition op de Xbox One en de Nintendo Switch-versie.
Special Edition
Bijna vijf jaar na de oorspronkelijke release op 11-11-11 kwam Skyrim opnieuw uit, maar dan voor de PlayStation 4 en Xbox One in de vorm van de Special Edition. Deze heeft alle uitgebrachte DLC-uitbreidingen, maar biedt tegelijkertijd ook mod support. Iets wat de PC-versie al vanaf het begin had en waarmee je elementen in de game kan aanpassen/toevoegen/vervangen door content die door fans is gemaakt. Op deze manier kan je een oudere game toch nog voorzien van nieuw materiaal, zelfs na al die jaren.
Wat vooral naar voren is gebracht bij de launch van de Special Edition waren de grafische upgrades. Water, sneeuw en lichteffecten zijn allemaal net wat mooier gemaakt en als je een 4K-TV hebt staan, wordt deze resolutie ook ondersteund. Allemaal leuk en aardig die nieuwe grafische foefjes, maar laten we eerlijk zijn; het is en blijft een game uit 2011 waardoor animaties nog altijd wat stroef verlopen, er nog altijd hilarische bugs aanwezig zijn en bovenal de game er simpelweg oud uitziet.
Switch-versie
Meest recentelijk is de game uitgekomen op de Nintendo Switch. Dit is niet de Definitive Edittion, maar de standaard Skyrim met alle uitbreidingen. Deze versie mag dan wel niet de 4K-resolutie hebben of de mods, maar dat alles bokst simpelweg niet op tegen het feit dat het een bizarre ervaring is om een grootschalige game als Skyrim in handheld mode te kunnen spelen. Daarnaast komt deze versie wel met een aantal andere exclusieve nieuwigheden. Zo kan de game door middel van de Joy-Cons met motion controls gespeeld worden, waarbij je zelf je pijl en boog hanteert of met je zwaard slaat. Leuk om even te proberen en het werkt voor het grootste gedeelte goed, maar toch ging ik al snel terug naar de reguliere controller.
Daarnaast heeft het ook nog Amiibo-support waarmee je direct een kist in de wereld kan toveren met speciale items. Hier valt ook een erg gave exclusieve Link-outfit onder die gebaseerd is op Breath of the Wild, inclusief Master Sword en Hylian schild. Mocht je dus niets geven om 4K graphics en mods, dan is er de Switch-versie. Voor mij persoonlijk is de Switch-versie mijn go-to versie geworden.