Review: Kirby Star Allies voor de Nintendo Switch

Kirby Star Allies Review

Nadat Mario en Link hun eigen games hebben gekregen op de Switch is het nu de tijd voor de kleine roze Kirby. Is deze net zo’n succes als Odyssey en Breath of the Wild?

Samen sta je sterker

De wereld van Kirby wordt lastig gevallen door een duistere kracht en het is aan de blob om deze te redden. Tja, een Kirby game speel je dan ook niet voor het verhaal. Deze keer staat hij er echter niet alleen voor, want de grootste vernieuwing is dat je met één druk op de knop een hartje kunt gooien naar vijanden om deze aan jouw team van maximaal vier toe te voegen. Erg handig wanneer je net voor een deur staat die alleen geopend kan worden door meerdere personages, maar daar blijft het niet bij.

Naast de gebruikelijke krachten die Kirby kan krijgen door vijanden op te zuigen, zijn deze nu te combineren. Zo kun je bijvoorbeeld het bekende zwaard in brand zetten als je een personage met vlamkrachten hebt bevriend. Dit betekent niet dat je de game per se met meerdere mensen moet spelen. De openstaande plekken worden opgevuld door de computer die slim genoeg is.

Kirby Star Allies Review

Maar naast het feit dat de drie extra vrienden je verder kunnen helpen in de game, zijn ze tegelijkertijd ook één van de minpunten.

Mist uitdaging

Kirby Star Allies is door deze toevoeging namelijk een erg makkelijke game. Toegegeven, het is een game die voor vrijwel alle leeftijden toegankelijk moet zijn, maar Star Allies neemt je net iets te vaak aan de hand mee en de computergestuurde vrienden doen heel veel voor je. Zo vallen ze automatisch vijanden aan, maar onthullen ze ook geheime ingangen. Slechts een enkele keer verloor ik een leven, waardoor de teller met overige Kirby’s erg hoog lag. Tegelijkertijd zorgen ze voor net wat extra chaos in de al chaotische eindbaasgevechten. Het kwam dan een aantal keer voor dat ik gewoon even niet meer zag waar ik zelf rondliep, met name in de handheld modus van de Switch als het scherm al kleiner is.

Deze chaos haalt echter niet weg dat de game er verdraaid goed uitziet. Het kleurenpalet is mierzoet en er is erg gelet op kleinere details, zoals materialen van kleding en de achtergronden van de levels. Als je ook maar een beetje bekend bent met de voorgaande Kirby games zul je ongetwijfeld muziek en personages herkennen, waardoor het tegelijkertijd een terugblik is naar flink wat jaren Kirby.

De afbeeldingen die je vrijspeelt door puzzelstukjes in de levels te verzamelen, getuigen hier ook van, maar zijn het verder niet waard om de levels opnieuw voor te spelen.

Hoewel de game aan de makkelijke kant is, is Star Allies absoluut op en top Kirby. De kleuren spatten van je scherm en het is een game die leuk is om samen met anderen te spelen. Zeker als je wat kleinere gamers in huis hebt rondrennen, is dit een aanrader.

Kirby Star Allies is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch. Mocht je de game eerst willen uitproberen, is er nu een demo beschikbaar in de Nintendo eShop.