Review: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Review: Super Mario 3D World + Bowser's Fury

Alwéér een Wii U port op de Nintendo Switch? En vragen ze er nou weer de volle mep voor? Ja en ja, al vergeef ik het Nintendo in dit geval. We hebben het hier namelijk over Super Mario 3D World welke destijds (en nog steeds) gezien werd als één van de beste Mario-games bomvol content, die nu ook nog eens uitgebreid is met een volledig extra gedeelte: Bowser’s Fury.

Geweldige platformer

Eerlijk is eerlijk, ik heb Super Mario 3D World op de Wii U niet de tijd gegeven die het verdiende. Ik had een paar levels gespeeld en had het voor mijn gevoel gezien. Het was voor mij misschien niet de juiste game voor dat moment en kort daarvoor had ik al een flinke dosis New Super Mario Bros U gespeeld. Ik ben dan ook erg blij dat Nintendo de game opnieuw op de markt heeft gebracht, want ik voeg mij bij de meningen van al die andere mensen: dit is inderdaad één van de beste Mario-games.

Qua opzet zijn de levels zo traditioneel als wat waarbij je met Mario of één van de andere personages simpelweg naar de vlag aan het eind van het level moet komen. De weg daarnaartoe is echter vrijwel ieder keer ijzersterk en de hoeveelheid ‘mindere’ levels is op een handje te tellen. De combinatie van 2D en 3D werkt erg lekker en de nieuwe power-ups zorgen voor variatie in de level. De moeilijkheidsgraad mag dan wel niet zo hoog zijn (tot de allerlaatste paar levels waarbij ik toch echt een aantal keren met mijn handen in het haar zat van frustratie). Het bereiken van de finish is slechts het begin, want in ieder level zijn er nog verborgen sterren en stempels te vinden voor de volle 100%.

Kleine aanpassingen

De game zag er aan het eind van het Wii U-tijdperk erg goed uit en draaide op die hardware al vlekkeloos, waardoor dat op de sterkere Nintendo Switch al helemaal geen probleem is. Op grafisch gebied is er dan op wat scherpere graphics niks aangepast. Toch zijn er wat quality of life aanpassingen gedaan aan de game die het zeker ten goede komen, al zullen ze niet meteen opvallen. Zo is de standaard loopsnelheid van personages een stuk sneller gemaakt waardoor het geheel wat meer responsief aanvoelt in de levels en je in de world map sneller een nieuw level kan betreden.

Een groot punt bij de oorspronkelijke release was de multiplayer voor vier personen tegelijkertijd. De New Super Mario Bros games zorgde al voor chaos als je met meerdere mensen tegelijkertijd speelde, maar door het 3D aspect kan het er hier net iets chaotischer aan toe gaan wat voor hilarische momenten kan zorgen. Waar deze destijds alleen lokaal op de console was, is er voor de Switch-versie een online multiplayer toegevoegd die in mijn tests zonder problemen werkte.

Bowser’s Fury

Hoe “traditioneel” Mario 3D World aanvoelt als iets wat je al die jaren hebt gespeeld, zo vernieuwend is het gloednieuw toegevoegde Bowser’s Fury. Als jij je ooit afvroeg hoe een open-world Mario zou zijn, krijg je hiermee een hele goeie indicatie. Samen met Bowser Jr. en een flinke dosis power-ups dien je een grote hoeveelheid sterren te verzamelen door opdrachten uit te voeren zoals we die kennen uit bijvoorbeeld een Super Mario 64 of Super Mario Odyssey.

De catch? Om de zoveel tijd wordt de lucht donker, begint het te regenen en “ontwaakt” een gigantische Bowser die tot die tijd in een sluimerstand zijn kracht aan het opbouwen is. Aan jou om aan zijn aanvallen te ontsnappen, of als je genoeg sterren hebt verzameld als een ware KatMario Godzilla het gevecht met hem aan te gaan en een nieuw stuk van de kaart vrij te spelen. Uiteraard weer met nieuwe sterren en opdrachten.

Bowser’s Fury duurt niet overdreven lang (in een weekend kan je er wel doorheen zijn waarna je het geheel nog een keer kan spelen), maar als dit een voorproefje is van wat Nintendo wil gaan doen met Mario in de toekomst, heb ik hier zeker zin in. Dat het hierbij als ‘extraatje’ is toegevoegd aan een al solide Mario game, is echt ‘super’.

Heel simpel gezegd: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een must-have voor je Nintendo Switch. Of je de game nou alleen gaat spelen of met meerdere mensen, het is een geweldige platformer die je voor flink wat uren zoet zal houden.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch