In Eindhoven vindt momenteel de jaarlijkse Dutch Design Week plaats. Op 100 plekken in de stad kun je nog t/m 28 oktober genieten van het werk van maar liefst 2600 (inter)nationale designers. Ook beddenfabrikant Hästens doet mee en organiseerde afgelopen maandag in de Kazerne een verrassende seminar over de innovatie van slaap.
Maar liefst een derde van ons leven brengen we slapend door en daarom verdient de manier waarop we dat doen onze aandacht. Niet alleen het juiste bed, maar ook de slaapomgeving is van groot belang om ervoor te zorgen dat je goed slaapt. Als je ’s nachts volledig tot rust komt, heb je overdag vervolgens genoeg energie en kun je de beste versie van jezelf zijn. Hästens en de Dutch Design Foundation hebben daarom gezamenlijk een seminar georganiseerd om ideeën te delen over de innovatie van slaap. Wat als we door bepaalde innovaties in de toekomst beter kunnen slapen en daardoor uitgeruster zijn?
Optimale slaapcondities
Al decennia lang levert Hästens de beste bedden ter wereld. Deze bedden, bekend van de iconische blauw-witte ruit, worden met de hand gemaakt en bestaan uit 100% natuurlijke materialen. (Wij hebben op de Vividus mogen slapen, fantastisch!) Voor de allerbeste nachtrust, spelen echter ook de condities rondom het perfecte bed een grote rol. Drie speciaal geselecteerde designers zijn daarom, na gesprekken met Hästens en diverse slaapexperts en neurobiologen, hard aan het werk gegaan om de optimale slaapcondities rondom een Hästens-bed vorm te geven. Kiki van Eijk focuste zich op het thema Surroundings, Laura Lynn Jansen & Justine Kontou richtten zich op Senses en Govert Flint hield zich bezig met Habits. Afgelopen maandag presenteerden de ontwerpers hun visie tijdens het What if Lab van de Dutch Design Week. In de Kazerne legden zij aan een panel van experts hun ideeën voor.
Omgeving
Designer Kiki van Eijk heeft zich beziggehouden met de omgeving (Surroundings) rondom het bed. De vraag die zij zichzelf aan het begin van het ontwerpproces stelde is waarom we onszelf minder vaak opladen dan onze telefoon. Door het gebruik van beeldschermen in de slaapkamer worden we steeds blootgesteld aan blauw en groen licht, waardoor de aanmaak van melatonine wordt tegengegaan. Hierdoor raak ons slaapritme van slag. In onze drukke samenleving is het echter belangrijk dat je je aan het eind van de dag bevindt in een ambiance die slapen en relaxen stimuleert. Eentje zonder schermen dus. Van Eijk bedacht daarom een pastelkleurige en opgeruimde omgeving waarin je heerlijk tot rust kunt komen. De klok is er weggehaald, de temperatuur is goed gereguleerd en er zijn allerlei natuurlijke materialen gebruikt.
Gewoontes
Govert Flint nam namens zijn studio Enrichers onze gewoontes (Habits) onder de loep. Dikwijls zorgen deze er namelijk voor dat we minder goed slapen. Ook hier komt weer het gebruik van beeldschermen met groen en blauw licht aan bod. Doordat we vaak onze social media checken in bed worden we steeds weer met dit hinderlijke licht geconfronteerd. Hierdoor loopt de natuurlijke aanmaak van melatonine niet synchroon met ons bioritme. Daarnaast staan we in onze huidige maatschappij altijd ‘aan’ en daardoor is het aantal burn-outs groeiende, met name onder young professionals. De oplossing die Flint aandraagt is een aanpassing van onze leeftsijl waarbij de aandacht uitgaat naar zaken als voeding, activiteiten en omstandigheden. Je kunt immers overdag al invloed uitoefenen op een goede nachtrust.
Zintuigen
Justine Kontou en Laura Lynn Jansen namen onze zintuigen (Senses) voor hun rekening. Je zintuigen spelen namelijk een belangrijke rol in de mate van ontspannenheid. Van het kijken naar schaduwen op het plafond tot het horen van straatgeluiden en van het voelen van de textuur van je beddengoed tot het ruiken van je bodylotion, alles dringt op een bepaalde manier tot je door. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek zijn de twee designers daarom op zoek gegaan naar de optimale slaapomgeving voor je zintuigen. De natuur diende hierbij als inspiratiebron. Op het gebied van zien, blijken we te ontspannen door koele kleuren als blauw en groen en van reflecties op de muren. Qua voelen geven we de voorkeur aan natuurlijke materialen. En wat betreft ruiken worden we rustig van kalmerende essentiële oliën.
The Future of sleep
Hästens kan zich vinden in de aangedragen concepten. Volgens Sanja Tegeltija, PR Manager Hästens Global, sluiten de ideeën van de designers goed aan bij het merk en de visie ‘Wake Up World!’. Omdat een goede nachtrust echt heel belangrijk is om overdag uitgerust te zijn, wil Hästens meer focus leggen op de slaapkamer en leefstijl. De komende tijd zal er gekeken worden naar innovatieve mogelijkheden voor de toekomst.