Een van de grootste uitdagingen bij het maken van een soundtrack, is ervoor zorgen dat deze ook buiten de film om geschikt is om naar te luisteren. Nu zijn de verwachtingen voor Spike Jonze’s verfilming van het kinderboek Where The Wild Things Are sowieso al hooggespannen, onder meer op basis van de trailer met daarin muziek van Arcade Fire.
Deze band is op de uiteindelijke soundtrack niet te horen. De aanzienlijke uitdaging tot onsterfelijkheid is de voorgelegd aan Karen O, in het dagelijks leven frontvrouw van art-rock trio Yeah Yeah Yeahs. Voor deze soundtrack heeft zij buiten een kinderkoor een keur van artiesten uit de Amerikaanse indie scene ingeschakeld, waaronder Bradford Cox (Deerhunter) en Aaron Hemphill (Liars).
Na een kort intro is het in single All Is Love al duidelijk dat we hier te maken hebben met de soundtrack voor een KINDERfilm. Het koortje spelt vrolijk mee, en Karen zoekt de bovengrens van haar muzikale bereik op om het koor bij te kunnen houden. Ook Capsize heeft een stuk waarin de titel wordt gespeld, en heeft alweer een kinderlijke vrolijkheid. Eenieder die The Yeah Yeah Yeahs live heeft gezien weet overigens dat een kinderlijk spelplezier haar niet vreemd is. Pas bij Daniel Johntson-cover Worried Shoes wordt wat gas teruggenomen. De rest van het album schakelt de gelegenheidsclub tussen upbeat folkdeuntjes en wat meer traditionele soundtrack-vulling, inclusief de verplichte samples uit de film zelf.
338 woorden
Het is überhaupt bijzonder te noemen dat er zoveel dialoog te vinden is – het boek zelf bevat per slot van rekening niet meer dan 10 hele zinnen en 338 woorden. Maar terug naar de muziek – over het algemeen is het songmateriaal redelijk tot goed te noemen, alhoewel de vrolijkheid van de kinderkoortjes na een paar luistersessies wel op de zenuwen gaan werken. De sfeer van de film (over rebelse kinderen) wordt wel opgeroepen, alhoewel de teksten volledig losstaan van de inhoud van de film. Die twee factoren doen vermoeden dat dit album wellicht beter had gewerkt als stand-alone project, zonder koortjes en filmdialoog, en met een iets stevigere instrumentatie.
Een onvergetelijk album is deze soundtrack dan ook niet te noemen, maar we vermoeden dat de muziek de film prima gaat ondersteunen. Nog een paar nachtjes (niet) slapen, en we zullen het weten, want dan gaat de film in de VS in première. In Nederland moeten we tot 14 januari wachten.