Eerder dit jaar bracht het Spaanse kunstenaarsduo PichiAvo een bezoek aan Port Adelaide in Australië voor het Wonderwalls Festival. Daar werkten ze aan een prachtige moderne vertaling van de sculptuur Cupido met boog van François Joseph Bosio.
Deze Franse beeldhouwer maakte dit werk in 1808. Sinds 1923 is de sculptuur te bewonderen in het Hermitage in Sint Petersburg. Opvallend aan het beeld is het feit dat de boog ontbreekt, een bewuste keuze van de kunstenaar. Desondanks is aan de houding van de Griekse god duidelijk te zien wat hij van plan is: een pijl afschieten.
Liefde en haat
We kennen Cupido’s pijlen vooral vanwege het feit dat deze mensen verliefd kon laten worden, maar Cupido had ook pijlen waarmee hij mensen elkaar kon laten haten. In dit geval gaan we er maar even van uit dat zowel François Joseph Bosio als PichiAvo in hun werk uit zijn gegaan van de liefde.
Het ontbreken van de pijl en boog hebben Pichi en Avo op geweldige wijze opgevangen door slim gebruik te maken van een kabelgoot op de muur van het gebouw waar ze aan het werk zijn gegaan. Als je bekend bent met het werk van PichiAvo dan weet je dat ze heel knap hedendaagse graffiti en klassieke beeldhouwkunst combineren.
Niet dekkend
Allereerst brengen ze op de lege muur allerlei soorten graffiti en tags aan. Daarna brengen ze op een deel daarvan een afbeelding van een Griekse god of een andere klassiek beeld aan. Door verf te gebruiken die niet geheel dekt, zie je de laag eronder door het beeld heen schijnen.
Als je goed kijkt, zie je hoe mooi beide stijlen naar elkaar verwijzen. Zo zijn de tags op de muur niet lukraak, maar verwijzen ze naar het geheel. In dit geval zie je woorden en namen als Eros, amor en als mooiste het woord Art met daarin een vraagteken. Een mooie verwijzing naar het feit dat street art en kunst nog steeds twee verschillende werelden zijn. Onterecht, als je het ons vraagt.