Review: It Takes Two

It Takes Two

De games van Josef Fares zijn vrij bijzonder. Je moet ze altijd samen met iemand anders spelen en zijn eerste game Brothers: a Tale of Two Sons diende je zelfs samen met één controller te spelen. Zijn nieuwste project is It Takes Two; een game waarin je samen met iemand anders werkt aan een stukgelopen relatie. Redacteur Sander en ik namen die taak op ons.

Een traan en een lach

Cody en May zijn niet meer gelukkig samen en hebben de moeilijke keuze gemaakt om uit elkaar te gaan. Hun dochter Rose krijgt hier hoogte van en in een moment van verdriet vraagt ze het populaire “Book of Love” om hulp. Zonder dat ze het weet spreekt ze hiermee per ongeluk een spreuk over haar ouders uit, die in slaap vallen en wakker worden als de poppetjes die Rose heeft gemaakt.

Het liefdesboek komt zelf ook tot leven in de vorm van de enorm stereotype latin lover Dr. Hakim, inclusief constant heupbewegingen tijdens het praten én een zwaar accent. Zijn enige taak is om het tweetal weer dichter bij elkaar te brengen. Het is fout, met vlagen corny, maar keer op keer toverde hij een grijns op mijn gezicht als hij tevoorschijn kwam.

Wat volgt is een avontuur in en rondom het huis waarbij het tweetal door hun grootte alles letterlijk vanuit een nieuw perspectief. Het verhaal weet iedere emotie te triggeren waarbij het verdriet en de eenzaamheid van dochter Rose af en toe een brok in mijn keel gaf, maar niet al te veel later wordt opgevolgd door scènes waarbij de tranen letterlijk over onze wangen liepen van het lachen.

Col-la-bo-ra-tion!

Het favoriete woord van Dr. Hakim is collaboration en dit staat dan ook centraal in vrijwel ieder moment van de game. In ieder nieuw gebied krijgt elk van de personages een eigen nieuwe gadget/mechanic waarmee puzzels opgelost moeten worden, of om elkaar verder te kunnen helpen. Om spoilers te vermijden houd ik het bij een voorbeeld vrij vroeg in de game. Al snel moet het tweetal zich mengen in een oorlog tussen wespen en eekhoorns (ik verzin het ook niet) waarbij Cody een wapen krijgt dat ontvlambare honing schiet en May de lucifers om het goedje tot een explosie te brengen. Handig tegen vijanden, maar tegelijkertijd handig in puzzels omdat de honing zwaar genoeg is om platforms te laten zakken voor May.

De variatie in gameplay mechanismes is ruim en we keken iedere keer uit naar het volgende level en waar we daarop getrakteerd zouden worden. De levels duren daarbij ook niet te lang, waardoor we nooit het gevoel hadden dat we té lang met één specifiek mechanisme bezig waren. Alles is qua timing perfect afgemeten waardoor de verveling op geen enkel moment toesloeg en we overdag niet konden wachten om in de avond verder te spelen.

In een platformer waarin je samen moet werken om zowel verder te kunnen springen, of om puzzels op te lossen is het belangrijk dat er geen ‘vertraging op de lijn’ zit en dit is misschien nog wel het ding dat ons verbaasde tijdens de speelsessies; het werkt vlekkeloos. Iedere sprong of hendel overhalen wordt 1 op 1 op elkaars scherm getoond, terwijl er toch een half land tussen ons inzit qua afstand. Erg indrukwekkend en het zorgde ervoor dat de ervaring nog beter werkte.

Belangrijk om te weten

Tot slot nog wat belangrijke informatie voordat je de game überhaupt koopt: It Takes Two kan vooralsnog op geen enkele mogelijkheid alleen gespeeld worden en het heeft geen online matchmaking waarmee je met een willekeurige onlinepartner kan spelen. Je dient dan ook gebruik te maken van een partner naast je op de bank, of online met iemand uit je vriendenlijst. De andere speler dient dan zelf de game te hebben, of je kan gebruik maken van jouw Friend’s Pass. Deze krijg je als je de game koopt en hiermee kan jij een van je online vrienden een uitnodiging spelen om de game met jou te spelen. Als de sessie is afgelopen heeft de andere speler de game niet meer. Wat mij betreft een gaaf systeem waardoor je makkelijker iemand hebt om de game mee te spelen.

Conclusie:

Bij zowel Sander als bij mij staat It Takes Two op dit moment heel hoog in ons favoriete games van 2021 lijstje en hebben wij het idee dat die daar aan het einde van het jaar nog staat. Het gebruikte grafische stijltje is leuk, gevarieerd en op geen enkel moment blijft de game te lang hangen in een bepaald gameplaymechanisme. Het blijft je keer op keer trakteren op iets nieuws van het begin tot het eind.

Wat ons betreft een absolute aanrader om samen met iemand te ervaren.

It Takes Two is nu beschikbaar voor de Xbox One, Xbox Series S/X, PlayStation 4, PlayStation 5 en PC. Voor deze review is de PlayStation 5-versie van de game gebruikt.

It Takes Two