Review: Pokémon Legends: Arceus

Pokémon Legends: Arceus

Als er iets is dat weinig verandert dan zijn het wel de Pokémon-games. Maar zo nu en dan probeert de serie te innoveren in spin off games. Pokemon Legends: Arceus valt in de laatste categorie, maar kan niet overtuigen.

Waar Let’s Go Pikachu & Eevee de serie toegankelijk maakten voor de grote influx van Pokémon Go spelers en een unieke, gestroomlijnde ervaring maakte, gaat Pokémon Legends: Arceus de compleet andere kant op. Arceus wil laten zien wat er gebeurt als je Pokémon met Breath of the Wild combineert en zwaar inleunt op verhaal naast een grote open wereld.

Overal gaan en staan

Op zich is dat natuurlijk iets wat goed zou kunnen passen bij de serie: Pokémon zit altijd vast aan voorgelegde paden en de vrijheid om overal heen te kunnen lopen spreekt wel enorm aan. Met jouw eigen gemaakte personage kan dat dan ook en al gauw klauter je over heuvels het water door rivieren op zoek naar Pokémon. Het laat hier ook ruimte voor vernieuwing, door alle actie direct in deze overworld plaats te laten vinden.

Vernieuwing

Een aanvaring met een Pokémon leidt niet meer tot een afgesloten arena waar je de turn based combat in gaat – Arceus houdt dit op de plaats waar je bent. Je gooit je lege Pokéballs direct op het wezen om hem proberen te vangen of een ball met een eigen Pokémon om een gevecht te beginnen. Hier begint de combat zoals we het kennen en jij als trainer kunt vrij blijven bewegen gedurende dit gevecht. Dit voelt daadwerkelijk nieuw en vers. Zeker ook wanneer je in de overwereld Pokémon gebruikt om resources te verzamelen zoals het gooien van een Pokémon om een edelsteen stuk te slaan of om fruit uit een boom te halen. Doe je dit dan kun je gewoon doorlopen wat het tempo erin houdt.

Zo traag

Waar het tempo echter helemaal instort is in hoeveel verhaal Pokémon Legends: Arceus op je af wil gooien. Nu deden de games dit natuurlijk altijd al, maar Arceus voelt het meer en zijn de tekst boxjes niet snel genoeg weg te halen. Doordat de game ook verplaatst is naar een volledige 3D weergave duurt iedere animatie ook vreselijk lang en uitgetrokken. Het resultaat was dat ik na 5 uur nog steeds het gevoel had amper vooruitgang geboekt te hebben. Eindeloos heen en weer lopen om gesprekje te voeren wat je eigenlijk niet zoveel interesseert of info bevat die je al lang weet of kunt raden vrat aan mijn geduld.

Presentatie laat te wensen over

Die grafische sprong laat ook wel echt te wensen over. Vanaf de aankondiging is er al veel commentaar geweest over uiterlijk van Pokémon Legends: Arceus. De werelden van Switch launch game Breath of the Wild en zelfs Elder Scrolls IV: Oblivion uit 2006 zagen er beter uit. En hoezeer dit ook wel klopt, vind ik dit nog niet het grootste probleem. Ondermaats is het wel, maar erg storend  heb ik dit niet gevonden. Je kunt er echter niet omheen dat de wereld van Pokémon Legends: Arceus erg leeg aanvoelt – alsof het gemaakt is door een klein team met zeer weinig tijd. Het is uiteindelijk allemaal niet genoeg om echt interessant te blijven.

Pokémon Legends: Arceus probeert nieuwe dingen en dat is hit en miss. Alle actie in de overwereld laten plaats vinden zoals het vangen van Pokémon en de gevechten voelt goed, maar alles eromheen niet. De game is traag, wil veel te veel zeggen en oogt niet super. Ik zie zeker potentie voor een spin off serie als Legends, maar die zal wat meer aandacht moeten krijgen dan Pokémon Legends: Arceus ogenschijnlijk heeft gehad.

Pokémon Legends: Arceus