Review: Princess Peach: Showtime!

Princess Peach: Showtime!

Princess Peach heeft de afgelopen jaren steeds meer haar eigen heldhaftige rol opgeëist en hoeft niet langer passief in het kasteel te wachten tot Mario haar komt redden. In Princess Peach: Showtime! is de besnorde, Italiaanse loodgieter uit Brooklyn zelfs nergens te bekennen. In plaats daarvan stapt Peach het betoverde theater binnen en vervult ze allerlei rollen.

Het betoverde theater is een originele twist op de bekende Mario-franchise. Hier ontdekt Peach dat de kwaadaardige Madame Grape het theater in haar greep heeft en onze prinses gevangen houdt. Om de situatie recht te zetten, moet Peach verschillende rollen spelen in diverse toneelstukken. Ze krijgt hulp van Stella, een stervormige fee die het theater beschermt. De sfeer en charme van het theater zijn onbeschrijflijk.

Welkom in het Theater

De toneelstukken zijn thematisch ingedeeld, variërend van een bakkerij tot het verre oosten. Als reguliere Peach begint ze met een magische slinger van Stella, waarmee ze vijanden kan verslaan, bewoners kan motiveren en voorwerpen op het toneel kan gebruiken. Naarmate het spel vordert, transformeert Peach naar specifieke rollen, elk met unieke vaardigheden. Zo is Ninja Peach een meester in sluipen, rennen en aanvallen met haar zwaard, terwijl Mighty Peach als superheld juist niet onopgemerkt blijft. Elk level biedt nieuwe uitdagingen en gameplay. Van Patisserie Peach die boven taarten slingert om slagroom te spuiten tot Cowboy Peach te paard in een achtervolging en Dashing Thief Peach die haar gestolen buit probeert te ontvluchten. Figure Skater Peach kan zelfs betoverde Theets afpakken van slechteriken. Hoewel niet alles perfect is, zorgden deze diverse rollen voor een glimlach op mijn gezicht.

Krijgt niet overal applaus voor

Hoewel het concept van Detective Peach, waarbij ze als een ware Sherlock Holmes aanwijzingen zoekt en haar beschuldigende vinger moet wijzen, interessant is, blijken deze secties vooral tergend traag te zijn. De herhaalde, langzame animaties lieten me soms met mijn ogen rollen, vooral als ze naar de verkeerde persoon of situatie wezen. Ook het koekjes bakken als Patisserie Peach viel tegen: een enkele knop rammen en op tijd stoppen om vervolgens de koekjes op een kar te zetten. Dit zou acceptabel zijn als de tijdslimieten niet zo strak waren. Gelukkig bleek Mermaid Peach’s gimmick origineler: in plaats van offensieve krachten heeft ze de mogelijkheid om met haar zang scholen vissen te besturen en zo schelpen te openen en andere puzzels op te lossen. Jammer genoeg blijven veel van deze momenten beperkt tot kleine delen van de levels. Het grootste deel van het spel bestaat uit eenvoudig lopen, af en toe een vijand slaan of iets verschuiven, munten verzamelen en Sparkle Gems vinden tot aan het einde van het level.

Simpel, maar charmant

Hoewel Princess Peach: Showtime! niet puur een kindergame is, voelt de gameplay vaak simpel aan. Om jongere spelers tegemoet te komen, word je al snel gevraagd of je alle verzamelde munten wilt inleveren om het level te voltooien. Ik fronste toen mij dit werd gevraagd nadat ik een tweede keer een boss battle niet haalde omdat ik de derde fase van aanvallen niet begreep. Over bazen gesproken: sommige bazen voelden vermoeiend en oninteressant aan door lange pauzes waarin je enkel aanvallen moet ontwijken voordat je zelf actie kunt ondernemen. Vooral een bepaalde leeuw testte mijn geduld. Gelukkig spat de charme eraf in de vormgeving van Princess Peach: Showtime!.

Alles lijkt te bestaan in een toneelomgeving: enorme podia, achtergronden en voorgronden opgebouwd uit kartonnen rotsen, bomen en gebouwen. Het paard dat Cowboy Peach gebruikt om te berijden, bestaat uit houten blokken en wordt omhoog gehouden door touwtjes. Zelfs wanneer Mighty Peach door de ruimte vliegt en vijandige schepen moet verslaan, realiseer je je dat alles van karton is en aan touwtjes boven het podium zweeft. Sommige snel scrollende secties rekken de illusie wat op, maar over het algemeen slaagt het spel er fantastisch in om het gewenste toneelgevoel neer te zetten. Ieder personage heeft zijn eigen charme. Ninja Peach kan onder water langs wachters sluipen met een bamboestok die boven het water uitsteekt om te ademen. Kung Fu Peach schopt vijanden weg alsof ze in Dynasty Warriors zit. Ik genoot ook van het zoeken naar geheimen, zoals een plek waar je kunt poseren om een geheime kamer te vinden of hoe munten, gems en hulpbehoevende Theets slim zijn verstopt.

Loopt niet best

Ondanks de charme en het fantastische uiterlijk van Princess Peach, waarbij Nintendo laat zien dat sterke art direction net zo effectief kan zijn als geavanceerde graphics, heeft de inmiddels zeven jaar oude Nintendo Switch het zwaar met Princess Peach: Showtime. Tijdens laadschermen zie je soms fraaie draaiende vormen, maar door haperingen gaat het effect verloren. Dit gebeurt ook in-game, waarbij de game soms te langzaam lijkt te spelen. De vele framedrops verstoren de ervaring. Desondanks is er genoeg om door te zetten. Na zo’n 6-8 uur spelen bereikte ik het einde van dit avontuur, waarna je nog kunt streven naar volledige voltooiing, het versieren van het theater en het aangaan van boss challenges.

De gameplay kan eenvoudig en repetitief aanvoelen, maar de visuele stijl en de unieke rollen die Princess Peach speelt, maken Princess Peach: Showtime tot een degelijke game. De wereld lijkt volledig op te gaan in een toneelstuk, en de geheimen die je in de levels ontdekt, voegen charme toe. Hoewel de game niet altijd soepel loopt, biedt het genoeg om door te zetten. Het is niet alleen voor de jongsten, maar verwacht geen grote uitdagingen wanneer je als roze prinses het magische theater betreedt.

Princess Peach: Showtime!