Review: Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush Review

Mario is niet alleen loodgieter, maar is daarnaast ook arts en houdt in zijn vrije tijd van een bordspel, potje karten of sporten. Een van de sporten die hij door de jaren heeft gespeeld is Golf. En met handheld-delen op de GameBoy Advance en 3DS, kwam het laatste deel dat je op de TV kon spelen inmiddels 18 jaar geleden uit op de Gamecube.  Met Mario Golf: Super Rush op de Nintendo Switch komt hier verandering in, maar is het een glorieuze comeback, of slaat het een double bogey?

Standaardpakket

In de basis doet Super Rush precies wat je van een Mario Golf game verwacht. Je kiest uit een selectie bekende Mario personages (elk met een speciale power en slagkracht) een course en hoeveelheid holes om vervolgens te spelen. De hoofdmodus heeft niet te veel poespas en voor je het weet ben je een balletje aan het slaan.

Juist dat het vrij standaard aanvoelt, maakt dat het erg tegelijkertijd toegankelijk is voor nieuwe spelers. Druk op A om een slag te beginnen en vervolgens met één druk A of B om de kracht en soort slag te bepalen en nog een keer om de kracht te bepalen waarna de bal door de lucht vliegt. Kind kan de was doen, waardoor het een leuke game is voor een avondje met vrienden.

In je eentje is het echter een ander verhaal. Vergeleken met de vorige games zijn de zes courses wat weinig (zo had de 3DS game al 10 stuks bij launch), waardoor je al snel op een andere manier variatie moet gaan zoeken. Gelukkig zijn er andere manieren om te spelen, waarvan er één zelfs een stuk leuker is dan de standaard golfpot.

Paradepaardje

Het paradepaardje in Super Rush is namelijk de Speed Golf modus. Zoals de naam zegt, dien je hierbij zo snel de bal in de hole te krijgen en is het niet meer een kwestie van zo min mogelijk slagen. Tenminste…soort van, daarover straks meer. In plaats van simpelweg het balletje wegslaan om vervolgens geteleporteerd te worden waar hij eindigt, dien je in Speed Golf zelf achter de bal aan te rennen. Alle spelers rennen en slaan daarbij tegelijkertijd, dus de chaos breekt al snel los als je bij elkaar in de buurt komt en de speciale moves geactiveerd worden.

Ga echter niet te snel tegen de bal rammen om zo snel mogelijk bij de hole te zijn, want iedere slag die je doet telt 30 seconden boven op je tijd. Je moet dus echt tactisch spelen door snel te spelen, maar toch gericht te blijven slaan. Dit zorgt ervoor dat het – vooral tegen menselijke spelers – ieder potje uitdagend blijft.

Wat is er nog meer?

Toen ik bij de aankondiging zag dat Camelot verantwoordelijk zou zijn voor een single player campaign, had ik een klein sprankje hoop. De ontwikkelaar is vooral bekend van de Golden Sun RPG’s op de GameBoy Advance, maar zijn sindsdien op de Nintendo sportgames gezet. Op de handheld wisten ze destijds al een vermakelijke verhaallijn neer te zetten in zowel de Golf als Tennis game, maar was dit naar mijn mening bij de Switch Mario Tennis een flop. Gelukkig is deze in Super Rush een verbetering, maar alsnog niet wat ik van vroeger gewend bent. De campaign waarin jouw Mii-personage onderdeel is van een golfschool die uiteindelijk een ramp moet zien op te lossen (uiteraard door potjes golf te spelen) is in zo’n zes uurtjes voorbij en voelt niet echt Mario-achtig aan. De personages hebben cameo rolletjes, maar daar blijft het bij. Ook op het gebied van gameplay worden nieuwe dingen geïntroduceerd, om er vervolgens niets meer mee te doen. Zonde, want er had meer potentie in gezeten.

Tot slot wil ik nog Battle Golf aankaarten; een modus die erg geschikt is voor snelle potjes waarin je zo snel mogelijk een aantal holes moet claimen in een arena. Ook hier bekroop mij het gevoel dat er meer in had gezeten. Hoewel de hoofdgame bestaat uit zes verschillende courses, heb je hier maar twee verschillende arena’s. De post-launch content die aangekondigd is kan wat mij betreft niet snel genoeg komen, want al na een paar potjes had ik een standaard routine die ik nam in het kapen van holes, waardoor de lol er snel vanaf was. Wat hier ook zeker niet in hielp is dat de moeilijkheidsgraad van de computergestuurde tegenstanders niet aangepast kan worden.

Mario Golf Super Rush is een grote verbetering op de Mario Tennis game die eerder verscheen op de Switch. Het is toegankelijk en biedt net genoeg content om het vermakelijk te houden voor een bepaalde periode. Speed Golf steekt van alle modi ver boven de rest uit, waar de campaign niet veel is om over naar huis te schrijven en de overige multiplayer modi leuk zijn mits ze extra content blijven krijgen. Toch is Super Rush een vermakelijke game om zo nu en dan – ook in je eentje – even een potje te spelen.

Mario Golf Super Rush is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Mario Golf: Super Rush Review