Schoenenmerk Allbirds staat bekend om hun duurzame imago, maar ze vinden dat het altijd beter kan. Daarom is er een samenwerking opgezet met streetwear-label Chinatown Market voor een unieke collectie en een serie inspirerende video’s voor beginnende ontwerpers.
Centraal in de samenwerking staan thema’s als innovatie, duurzaamheid en hoe je dingen zoveel mogelijk zelf kunt doen. Als voorbeeld van dit alles is upcycle-koningin Nicole McLaughlin aangetrokken. Zij weet als geen ander van oude materialen iets cools en nieuws te maken. In dit geval maakte ze voor Chinatown Market een collectie met restmaterialen uit de productielijn van Allbirds.
Goede doelen
Deze unieke collectie bestaat uit twee tassen, een stoel, slippers en een vest. Deze zullen vanaf 7 augustus geveild worden via de website van Chinatown Market waarbij de opbrengsten voor 100% zullen gaan naar goede doelen The Okra Project en Sunrise Movement. En daar blijft het niet bij, want na de veiling zullen Allbirds en Chinatown Market de samenwerking voortzetten via IGTV.
In 5 afleveringen kunnen (beginnende) ontwerpers alles te weten komen over duurzaam ontwerpen en doe-het-zelf-methoden. Na de laatste aflevering kunnen deelnemers hun eigen ontwerp inzenden. De winnaar krijgt een zogenaamde Shadowship van twee weken aangeboden. Dit is een soort van digitale stage waarbij je de ene week ondersteuning krijgt van Allbirds en de andere van CTM. Je krijgt daarbij toegang tot materialen, kennis van de duurzaamheidsteams en uitvoerend leiderschap.