De toekomst van gaming? De Xbox Series S

Xbox Series S

Zowel Microsoft als Sony komen met nieuwe consoles in de vorm van de Xbox Series S en Series X (niet te verwarren met de Xbox ONE S en ONE X) en de PlayStation 5. Wij hebben zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series S momenteel in huis staan om ze uitvoerig te testen en doen dit dan ook in deze rubriek.

We beginnen vandaag met de Xbox Series S. Met zijn adviesprijs van 300 euro de goedkoopste nieuwe console die momenteel op de markt is, maar hij komt wel met wat punten waar je op dient te letten.

De Console – Klein maar fijn

Laten we beginnen bij het design van het apparaat, want deze wist mij bij het openen van de doos direct te verrassen: “wat is dat ding klein!”.  Waar ik niet had verwacht dat de PS5 (binnenkort meer) nog groter zou zijn dan ik hem had verwacht, was bij de Series S het tegenovergestelde het geval; ik had niet verwacht dat dit apparaat zó klein zou zijn. Ter verduidelijking Xboxbaas Phil Spencer had voor de aankondiging van het design het apparaat tijdens videopresentaties al in zijn boekenkast verstopt staan en het was niemand opgevallen.

Op papier staan zowel de Series S als X qua rekenkracht gelijk aan elkaar en levert de Series S alleen op het grafische gedeelte in. Zo kan de Series X 4K beelden produceren (in de toekomst mogelijk 8K) in 60 fps, maar heeft de Series S een maximale resolutie van 1440p. Je kan dus de nieuwste games blijven spelen, maar levert in op resolutiekwaliteit. Daarnaast is het ook afhankelijk van game-ontwikkelaar wat voor dingen er nog meer worden toegevoegd of weggehaald, maar daar kom ik straks nog op terug.

Dat ze op het gebied van de power hetzelfde zijn betekent dat de Series S gebruik kan maken van een razendsnelle SSD-schijf waarmee laadtijden een flink stuk verminderd worden. Niemand houdt ervan om te wachten als je even wilt gamen en deze verbetering omarm ik dan ook zen zeerste. Tegelijkertijd biedt de SSD ook een nieuwe functie genaamd Quick Resume.

Hiermee kan je razendsnel wisselen tussen games die je al eerder hebt opgestart en verder gaan waar je bent gebleven. Mocht je dus na een potje FIFA of Call of Duty toch weer verder willen met je avontuur in Assassin’s Creed Valhalla, ben je letterlijk binnen een paar seconden waar je de game had achtergelaten. Vooralsnog is dit iedere keer erg indrukwekkend en wat mij betreft samen met de laadtijden hét ding waardoor je de Series S ook een next gen console kan noemen.

Als we namelijk kijken naar de userinterface van de Series S en X is hij nog exact hetzelfde als op de Xbox One. Het moment dat je hem opstart en inlogt met jouw Microsoft-account is het net alsof er niets is veranderd. Alle iconen en zelf aangemaakte “groups” die je bij je net afgekoppelde device had staan, staan op je nieuwe console op precies dezelfde plek.

Vooraf was al bekend gemaakt dat de Xbox Series S een 500GB SSD-schijf zou hebben. Voor een all digital console (de Series S heeft geen discdrive), is dat niet heel veel, vooral als je nagaat dat er ook nog een stuk afgesnoept wordt voor het OS. De uiteindelijke hoeveelheid die je beschikbaar hebt komt neer op 364GB die je kan gebruiken voor games en apps.  In een tijd waarbij games al snel de 100GB aantikken, of daar zelfs overheen gaan (ik kijk naar jou Call of Duty Warzone) is dat heel snel krap. De officiële uitbreiding 1TB cartridges van Seagate zijn een oplossing, maar zijn erg prijzig en als je een externe harde schijf gebruikt kan je niet gebruik maken van de eerdergenoemde Quick Resume functie omdat deze gebruik maakt van de interne SSD. Je moet dus al snel gaan husselen met welke games je wilt hebben.

De Controller – Why change a winning team?

Why change a winning team? Dit moet de gedachte van Microsoft zijn geweest, want leg de controller van de Xbox One en de Xbox Series S (of X) naast elkaar en ze zijn vrijwel gelijk gebleven. De nadruk ligt hier op ‘vrijwel’, want de veranderingen zijn subtiel. Zo zitten er in het plastic van de grepen en de LT en RT-triggers nu gekartelde grip-plekken waardoor hij wat beter vasthoudt en zit er een nieuwe knop op de controller. Voor deze nieuwe Share knop is een beetje afgekeken bij de concurrent, maar dat maakt wat mij betreft niet uit. Met een druk op de knop heb je een screenshot of videofragment gemaakt die direct(!) ook te zien en te delen is via je smartphone. Voor mij als Photo Mode-fanaat een mooie toevoeging.

Daarnaast is de traditionele d-pad vervangen door een discshaped variant die we ook al op de Elite controllers zagen. Hij is lekker clicky en doet voor de rest precies wat je ervan verwacht.

Hoewel het erg fijn is om met een controller verder te kunnen gaan die je al kent (daarnaast zijn de Xbox One controller en de Elite controllers ook gewoon compatibel met de Series S en X), haalt dat toch een beetje de nieuwigheid ervan af. Voor mij persoonlijk hoort bij een nieuwe console ook de ervaring van een nieuwe controller ‘ontdekken’. Hoe ligt hij in de hand? Wat doen en waar zitten de knoppen? Dat is bij de Series X/S-controller niet het geval.

De Games – Het knelpunt

Een nieuwe console en controller zijn gaaf, maar het draait natuurlijk om de games die je er mee kan spelen. Op het vlak van exclusives is dat bij Xbox een knelpunt. De enige grote exclusieve release die zij zouden hebben, Halo Infinite, werd uitgesteld naar vorig jaar en de daarop eerstvolgende, horrorgame The Medium, werd onlangs ook uitgesteld naar januari. Gelukkig komen er genoeg grote titels uit dit najaar die niet exclusief zijn, maar het is toch een smet op de console launch.

Tegelijkertijd heeft Xbox wel het grandioze Gamepass dat we eerder dit jaar behandelde, en nu ook EA hun EA Play-catalogus heeft toegevoegd aan de Ultimate versie van het abonnement is de hoeveelheid games nog groter geworden. Al deze games worden nu veel sneller geladen dan je bent gewend en maken ook nog eens gebruik van een Auto HDR-functie die ze er iets beter uit laten zien.

Zoals eerder gezegd is de Series S op papier vrijwel hetzelfde als de grote Series X-broer, behalve op het gebied van opslagruimte en de grafische mogelijkheden. Dat gebrek aan de grafische kant van de Series S lijkt bij een aantal games nu al met concessies te komen. Zo draait Assassin’s Creed Valhalla op de Series S op 30fps (frames per seconde) met een resolutie van 1440p. De Series X doet de volle 4K met 60fps. Dit was vooraf al te wachten, maar persoonlijk had ik nog wel iets van een performance mode verwacht waarbij de 60fps wel werd gehaald op een lagere resolutie van 1080p. Iets wat we op de huidige generatie consoles al vaker hebben gezien. Ook de Special Edition van Devil May Cry 5 heeft op de Series S een modus minder waardoor je voor raytracing bij de grote Series X broer moet zijn. Watch Dogs Legion biedt dit op de Series S weer wel, dus het zal echt afhankelijk zijn per developer wat voor functies zij naar de “mindere” console willen gaan brengen.

Conclusie

De Xbox Series S is de goedkoopste manier om de nieuwste games te kunnen blijven spelen, maar is daardoor een beetje de vreemde eend in de bijt deze launch-periode. De controller is vrijwel hetzelfde en als je hem opstart ga je gewoon verder waar je bent gebleven op je Xbox One S/X. Je bent klaar voor toekomstige games…mits je durft in te leveren op de nieuwe grafische technieken.

Ik zit dan ook met gemixte gevoelens als het gaat om deze console. De Xbox Series S is naar mijn mening de perfecte console als je nog geen 4K-tv hebt staan, of die gamer bent die ieder jaar alleen de nieuwe Call of Duty en FIFA speelt. Ben je echter een hardcore gamer dan lees je deze review waarschijnlijk niet eens en ben jij al volop je Xbox Series X aan het gebruiken.

Zowel de Xbox Series S als de X zijn vanaf 12 november beschikbaar. De Xbox Series S heeft een adviesprijs van 299,99 euro en de Xbox Series X 499,99 euro.

Marc de Haas

Xbox Series S

Xbox Series S

Xbox Series S

Xbox Series S