Succes en een herkenbaar logo, niet zelden gaan ze hand in hand. Een dier, een mond met een tong of een schelpje, in elke bedrijfstak zijn er beeldmerken die onveranderd zijn en waar aanpassingen juist afgekeurd werden, want: never change a winning team.
Energie in een veranderende wereld
De eerste variant van het Shell-logo werd gemaakt aan het begin van de 20ste eeuw, de roodgele kleurzetting stamt uit 1941. Het schelpje staat intussen meer voor een gas- dan voor een oliemaatschappij en de vraag is hoe zich dat verder ontwikkelt. De wereld staat niet stil, waar de winning van menig fossiele brandstof dat op een gegeven moment wel doet. Een en ander zet zich door richting onze huishoudens, in deze eeuw kunnen we door de vrijgegeven energiemarkt onze energie vergelijken en eventueel overstappen. Wie weet welke logo’s van (nu nog jonge) duurzame energiebedrijven over honderd jaar iconisch zijn?
Kledingmerken en verandering
Het groene krokodilletje van Lacoste of een polospeler te paard (Ralph Lauren), ze werden vroeger geassocieerd met bekakte sporten, maar die hokjesgeest is wat milder geworden. Een ander merk, waar voetbalclub Ajax jarenlang in speelde, had een ruggelings zittende man en vrouw als logo: Kappa. Het beeldmerk van Adidas is ooit veranderd in een driehoekje bestaande uit drie strepen, maar het klassieke logo is onverminderd populair. In dat merk speelt nu datzelfde Ajax, dat sinds halverwege de jaren ’90 al menig supporter tegen de haren instrijkt met een grafische versie van het geliefde ouderwetse clubembleem. Het keerde afgelopen seizoen tijdelijk terug.
Onverwoestbare muzikale logo’s
Dan de categorie muziek. Als eerste schiet je waarschijnlijk de mond met de tong te binnen, de tekening die direct met The Rolling Stones wordt geassocieerd. Kledingketens maken (ongevraagd?) gebruik van dit logo door er shirts mee te bedrukken. Zo lopen er mensen rond met logo’s van The Beatles, The Who, RUN DMC, Nirvana, Ramones en Slayer terwijl ze geen idee hebben waar die daadwerkelijk voor staan. Al zou je dit ook als reclame kunnen beschouwen – of het bewijs hoe succesvol die bands zijn. “There is no such thing as bad publicity”, zei iemand ooit.
Verminkte logo’s
In ieder geval worden bandlogo’s zelden tot nooit verminkt door lolbroeken, die dubieuze eer komt toe aan multinationals. Zo werd de schelp van Shell veranderd in een doodshoofd en vind je in Amsterdamse souvenirwinkeltjes Adidas-truien met het logo in de vorm van een wietblad. Bij Kappa werd het vrouwtje bovenop het mannetje geplaatst onder de noemer ‘Hoppa: jaren ’80-humor’. Zo waren er ontelbaar grappen op shirts. IKEA werd ‘IK,JA’, LEGO werd EGO en tv-talentenjacht Idols werd veranderd in Idiots.