Fans van voetbal en design kijken altijd halsreikend uit naar de presentatie van de nieuwe tenues van nationale voetbalteams in de aanloop naar een groot toernooi. Deze zomer is het WK in Rusland en Nigeria gooit hoge ogen in de categorie mooiste tenue.
Onder de noemer Naija heeft Nike een prachtige collectie samengesteld voor het Afrikaanse land. Naija staat voor Nieuw Nigeria. Dit is een verwijzing naar het jeugdige elftal van Nigeria, waarvan de meeste spelers onder de 25 zijn. We kunnen op het WK snel en flitsend voetbal van ze verwachten.
Het speelse design is niet alleen een verwijzing naar Naija, de nieuwe generatie, maar ook een blik op het verleden. Zo zijn er elementen te vinden van het shirt uit ’94 toen Nigeria voor het eerst op een WK speelde (dat shirt was trouwens van concurrent adidas). Het logo op het tenue is op zijn beurt gebaseerd op die uit 1996, toen Nigeria goud pakte in het Olympisch voetbaltoernooi. In dat team zaten onder andere Nwankwo Kanu, Tijani Babangida en Sunday Oliseh.
Veren en bloemen
Naast het uit- en thuistenue bestaat de collectie ook uit trainingspakken, hoedjes en items voor dames. Nike richt zich hiermee op zowel de sporters als op de fans. Er zijn verder patronen met veren en bloemen te ontdekken. Met natuurlijk het Nigeriaans donkergroen als belangrijkste kenmerk.
In de shirts heeft Nike een een nieuwe techniek verwerkt: Fast Fit Vapor Knit. Deze stof is heel goed in het afvoeren van overtollige lichaamswarmte. Ideaal voor een sporttoernooi in de zomer. Bovendien is een shirt maar liefst 64% lichter dan een regulier professioneel voetbalshirt. Op 16 juni speelt Nigeria de eerste wedstrijd van het toernooi tegen Kroatië.