Nintendo was de laatste maanden veel met minder vrolijke berichten in het nieuws. Het zou slecht gaan met dit Japanse bedrijf onder andere omdat de verkoopcijfers van de Wii U tegenvallen. Met de release van de nieuwste versie van Mario Kart kan het haast niet anders dan dat die cijfers omhoog gaan. Mario Kart 8 is namelijk de leukste game die ik in lange tijd heb gespeeld.
Het concept van het spel is bekend, we zijn immers al bij deel 8 aangekomen, maar deze editie kent toch een aantal flinke verbeteringen en nieuwe mogelijkheden. Ten eerste valt bij Mario Kart 8 op waar de Wii U technisch tot in staat is en dat is meer dan ik had verwacht. Het zit hem daarbij vaak in de details. Zo zie je de snor van Mario trillen tijdens de race, blijft sneeuw aan de banden plakken en loopt langzaam het water van je beeldscherm en je personage nadat je een stukje onder water hebt gereden.
Onder water en in de lucht
Voor wie Mario Kart 7 op de 3DS niet heeft gespeeld en voor het laatst kartte op de Wii: het is nu dus mogelijk om onder water te racen en te zweven aan een parachute of deltavleugel. Dat lijkt als ingewikkeld of misschien zelfs overbodig, maar het tegendeel is waar het gaat allemaal heel soepel en vanzelfsprekend. In deel 8 is daar zelfs een uitbreiding aan toegevoegd: anti-zwaartekracht. Zodra er een blauw gedeelte op het circuit verschijnt klappen de banden van je auto of motor om en kun je opeens over muren en plafonds racen. Ook deze optie is zodanig geïntegreerd dat het heel natuurlijk gaat en je zelfs tijdens je eerste race op zo’n circuit weet wat je te doen staan. Als je na een tijdje spelen in de gaten krijgt hoe complex sommige circuits in elkaar zitten kun je niet anders concluderen dat de makers van deze game hiermee heel knap werk hebben afgeleverd.
De circuits zijn ook dit keer een mix van oude bekenden en nieuwe. De oude hebben allemaal een HD-update gekregen en zo hier en daar zijn nieuwe shortcuts of ramps te vinden. Het zijn echter de nieuwe circuits waar de nieuwe mogelijkheden van Mario Kart 8 echt goed te merken zijn. Mijn persoonlijke favoriet is Wario’s Winterberg die bestaat uit 1 lange afdaling (dus geen 3 rondjes) van een berg en geeft je het gevoel dat je zelf of de ski’s of een snowboard staat. Ook zijn er voor de liefhebbers maar liefst 2 versies van de beruchte Rainbow Road te vinden. Een daarvan is helemaal nieuw, de andere is een kopie van de N64-versie.
Bij de power-ups zijn verbeteringen aangebracht. Zo is er eindelijk een wapen waarmee je het blauwe schild ongedaan kunt maken. Dit is de superclaxon die bij gebruik een grote geluidsgolf veroorzaakt. Dat blauwe schild gaat overigens in deze versie over de grond naar de koppositie en kan onderweg daar naartoe ook schade bij andere racers veroorzaken. Een andere nieuwe optie is Mario Kart TV. Na elke race kun je de hoogtepunten bekijken in een gelikte video. Bij het kijken van deze video’s zie je pas hoe mooi de circuits en de details eromheen zijn. Tijdens het racen ben je immers te veel bezig met belangrijkere zaken. Je favoriete beelden kun je vanuit Mario Kart TV direct uploaden naar YouTube.
In deze opsomming van opties en verbeteringen zijn we er nog een aantal vergeten zoals de snelheidsboost na een botsing of het verzamelen van muntjes. Hoe dat allemaal precies zit moet je zelf maar uit gaan zoeken. Mocht je in het bezit zijn van een Wii U dan lijkt me het duidelijk dat je dit spel aan gaat schaffen, maar heb je deze spelcomputer niet thuis staan dan is een koop zeker te overwegen. Met Mario Kart 8 zal je heel veel en heel lang plezier beleven.