Captain Toad: Treasure Tracker Review

Captain Toad: Treasure Tracker Review

De Wii U wordt nieuw leven ingeblazen… Tenminste, de games die destijds voor deze console werden gelanceerd. We hebben de laatste tijd al vaker ondergewaardeerde Wii U-games gerecenseerd die opnieuw zijn uitgekomen op de Nintendo Switch. Captain Toad Treasure Tracker past precies in dit rijtje.

Soms valt een bonusmode uit een game dusdanig in de smaak dat het wordt omgebouwd tot een eigen product. Kijk bijvoorbeeld naar de Zombie-mode uit Call of Duty, of de algehele Battle Royale-trend die op dit moment leeft. In Super Mario World 3D op de Wii U zaten extra levels waar Captain Toad de hoofdrol in speelde en de gameplay volledig over een andere boeg gooide door de gebruikelijke Mario-platform formule in een puzzelsaus te gooien. In dezelfde consolegeneratie kreeg deze mode zijn volledig eigen game in de vorm van Treasure Tracker, maar deze is destijds – ondanks dat hij geweldig was – door weinig mensen gespeeld. Net als bij vorige Wii U-ports wordt ook Captain Toad nieuw leven in geblazen op de Nintendo Switch en dat is maar goed ook: deze puzzelgame mag je niet missen als je een gamende puzzelaar bent.

Het doel is simpel: loods de kleine Captain Toad door het level heen naar de Gouden Ster. De daadwerkelijke uitvoering zal naarmate de levels vorderen steeds lastiger worden door de introductie van bewegende platformen, power-ups, vijanden (ook eindbazen zijn gewoon aanwezig) en andere obstakels. Doordat er gebruik gemaakt wordt van isometrisch perspectief kan je de camera om de spelwereld draaien en naast dat je daardoor kan zien waar de kleine paddenstoel loopt, spot je mogelijk zo hier en daar ook nog een geheim.

Captain Toad: Treasure Tracker Review

Gouden ster gehaald? Top! Ben je dan klaar met het level? Nee hoor! Direct na het voltooien van een level krijg je meteen te zien dat er nog meer te doen is in dat level in de vorm van een extra uitdaging en het vinden van een kleine verstopte mini-Toad. Deze uitdagingen bestaan bijvoorbeeld uit challenges als: voltooi het level in een X aantal zetten, of voltooi het level zonder gespot te worden. Door dit concept blijft het niet bij een groot aantal levels, maar krijg je per level extra content die daarnaast ook nog eens de uitdaging verhoogt.

Bonuslevels

Wat wel opmerkelijk is, is dat de bonuslevels uit het Wii U-origineel niet meegenomen zijn in deze versie. Hiervoor in de plaats zijn gloednieuwe levels toegevoegd die een Super Mario Odyssey-thema hebben. Waarom ze niet alles hebben toegevoegd is mij een raadsel, maar het is netjes dat er vervangende levels voor in de plaats zijn teruggekomen.

De game werkt vanwege de touchscreen-elementen het beste in de handheld modus van de Switch.
Dit betekent niet dat de game niet speelbaar is op de TV, want door middel van de Joy-Cons of Pro Controller kan je een cursor op de tv bewegen om alsnog de bewegende platforms te bewegen. De reden waarom ik de handheldmodus prefereer is omdat de cursor constant in beeld blijft staan en de bewegingssensoren van de controllers net niet fijn genoeg werken als er meerdere te activeren onderdelen bij elkaar staan.

Captain Toad: Treasure Tracker is een toegankelijke puzzelgame die veel content biedt, maar het beste werkt in de handheld modus van de Switch. De bonuspuzzels uit het origineel mogen dan wel ontbreken, maar deze zijn aangevuld met gloednieuwe levels die de pijn wat verzachten.

De nieuwe versie van Captain Toad: Treasure Tracker is nu beschikbaar voor de Nintendo 3DS (werkt ook op 2DS) en Nintendo Switch. Voor deze review is de Nintendo Switch versie gebruikt.