Eén van ’s lands leukste filmfestivals, het kleine en creatieve Rocket Cinema-festival, pakt dit jaar groot uit. Niet alleen in Amsterdam worden filmklassiekers voorzien van vernieuwende live soundtracks op ongewone locaties, maar ook in Utrecht (12 november) en aankomend weekend in Groningen (26 november).
De Britse gangsterfilm ‘Robbery‘ (1967) wordt gedraaid op drie verschillende locaties die met treinen verbonden zijn en van beats en gitaarwerk voorzien door Buchner & d’Arles, een electro-tweetal uit de hoofdstad.
Op een mistige zaterdagavond verzamelt een klein clubje filmliefhebbers zich in Grand Café 1e klas op het centraal station van Amsterdam. Deze zeer chique stationsrestauratie ligt verscholen op perron 2B, naast de Burger King die qua sfeer niet meer tegenovergesteld zou kunnen zijn. Het Grand Café ademt de luxe van een eersteklas wachtruimte uit het begin van de vorige eeuw: hoge plafonds, houten panelen, art deco muurschilderingen, en comfortabele leren fauteuils. Obers lopen er rond met gesteven witte overhemden en zwarte strikjes om de nek. Een bijzonder mooie setting voor een film over een treinoverval.
Bij binnenkomst vallen we in een vertoning van Brief Encounter, een zwart-wit klassieker uit 1945. We zien vooral veel close-ups van actrice Celia Johnson, type Isabella Rosselini, die dan weer verontrust, dan weer smachtend voor zich uitstaart. De soundtrack wordt verzorgd door DVJ Luxxx, die rockmuziek (Pink Floyd en instrumentale Metallica) verweeft met bekende filmmuziek. Langzaam raken de stoeltjes wat meer gevuld en zakt iedereen behaaglijk onderuit wanneer tegen half 10 de hoofdfilm, ‘Robbery’, begint. Buchner & d’Arles slenteren vanuit hun stoeltjes in de zaal naar hun draaitafel en gitaar. We vallen meteen in een spannende auto achtervolging door een bijna onherkenbaar grijs Londen van de jaren ’60. De film verhaalt de ‘Great Train Robbery‘ uit 1963, één van de bekendste overvallen uit de Britse geschiedenis: een groep van 17 criminelen overvalt een Royal British Mail trein met een buit van enkele miljoenen ponden.
Pokdalige mannenkoppen
De film is mede dankzij het ontbreken van ondertiteling en de live soundtrack slecht te volgen. Dat is op zich niet erg, want het verhaal is bekend. We weten dat de mannen een grote treinroof aan het voorbereiden zijn. We zien veel verweerde, sluwe en pokdalige mannenkoppen. Robbery is vergelijkbaar als misdaadfilm met Ocean’s Eleven, met grootste verschil dat Robbery een stuk rauwer, grauwer en echter overkomt. Het oogt erg waarheidsgetrouw en echte overvallers hebben nou eenmaal niet de looks van Brad Pitt en George Clooney. Vrouwelijke actrices komen ook weinig in de film voor, dus geen afleidende romantische verhaallijnen.
Op de meest spannende momenten voegen de opstuwende beats en de dreigende gitaarakkoorden een extra dimensie toe aan de film. Dan zijn het niet alleen de hoofden van Buchner & d’Arles die meeknikken, maar wordt het publiek ook eventjes meegezogen in het moment. Qua locatie is een centraal station misschien minder spannend als een dierentuin, een zwembad of een oude kerk, maar wie ‘Robbery’ nog wil gaan zien komend weekend in Groningen zal zeker een bijzondere avond beleven door de gouden formule: klassieke film met moderne live-muziek op een ongewone locatie.
Saskia Naafs, foto’s: Erik Bremer