Review: Tales of Arise

Review: Tales of Arise

De Tales-serie loopt al jaren mee, spant meerdere consoles (en handheld) generaties en hoewel altijd goed ontvangen, begon de serie minder uniek te worden. Tales of Arise is de nieuwste telg in de familie en kan door de kracht van de PlayStation 5 eindelijk die stap voorwaarts maken.

Verwacht niet een grootse revolutie zoals toen de serie de stap van 2D naar 3D maakte, maar wel een verfijning van alles. Hierdoor voelt de actie gerichte hack en slash combat waarbij je abilities op een cooldown gebruikt eindelijk zoals je zou verwachten van een moderne game bijvoorbeeld. Maar ook zet het stappen in zijn grafische presentatie, met fraaie lichteffecten in grotten en heldere kleuren die de animé art style meer dan complimenteert. Nog steeds zie je hierin de typerende Bandai Namco-stijl die ik ook al in Scarlet Nexus aanhaalde, maar het voelt zeer, zeer goed op zijn plaats in Tales of Arise.

Duister

Nog een plek waar deze Tales-game stappen heeft gezet is in zijn verhaal. Het vertelt namelijk een bedrukkend verhaal met vele zware onderwerpen zoals racisme, slavernij en genocide – zij het niet altijd even subtiel gebracht. Toch wist het avontuur van jonge Dahnan slaaf met een ijzeren masker op en amnesia me absoluut te boeien! Al snel komt hij in aanraking met Shionne een nobele uit Renan, de onderdrukkers, met wie hij gezamenlijk de strijd aangaat om de grote landheren te verwijderen uit hun positie van macht. Zoals kenmerkend aan de serie zijn de personages sterk en ditmaal voorzien van uitstekende voice acting – welke zowel in Japans als Engels kan worden weergegeven. Wel moet gezegd worden dat sommige gebeurtenissen en verhalen van personen soms wat geloofwaardigheid missen, toch is het onderaan de streep een positief punt voor Tales of Arise.

Review: Tales of Arise

Bevredigende combat

Zoals ik al zei voelt de combat in deze game heerlijk. De voornaamste reden hiervoor is de verfijndheid waardoor je volle vrijheid hebt in de combat arena om rond te bewegen, targetten gemakkelijk werkt en de interactie met je teamleden fantastisch werkt. Naast de standaard aanvallen, heb je vele arts ter beschikking die magische aanvallen plaatsen. Deze hele combat stijl is ingericht op het maken van combo’s, waarbij de effectiviteit van een aanval minder wordt naarmate je hem meer achtereen gebruikt. Dit dwingt je om af te wisselen en te vinden wat effectief op elkaar aansluit. Er zijn meerdere speelbare personages, elk met uitgebreide skill trees en speelstijlen wat het interessant houdt. Daarbij bouw je op naar gave samenwerking combo’s die zeker tijdens de baas gevechten spectaculair ogen. Het oogt flitsend, maar de combat van Tales of Arise heeft veel meer diepgang in zijn mars dan je op het eerste gezicht zou denken.

Prachtige wereld

Dit alles wordt geholpen doordat de wereld van Tales of Arise fascinerend is. Het kent rustige dorpjes, woeste berg partijen en uitgestrekte grasvlakten. Ik was onder de indruk van hoe de bewoners van deze wereld bijdragen, zoals de constante angst voor onderdrukking en verraad welke zelfs in de kleinste van dorpen heerst. Maar ook verhalen van opstand, hoe klein deze ook kan zijn – je merkt dat hier veel gebeurt. De chatter/banter scenes die doorgaans met statische portretten werken zijn op de schop gegaan en iets dynamischer gemaakt zonder zijn essentie te verliezen. En hoe divers het eruit ziet, zo kan het ook klinken. Van diepe melancholische momenten met piano’s en lage cello’s tot de meest opzwepende battle themes die zwaar inzetten op gitaren violen. Tales of Arise is een lust voor het oog en oor.

Met een uitstekende presentatie, heerlijke combat en fascinerende wereld is Tales of Arise werkelijk geweldig. Geholpen door de kracht van de nieuwe consoles en de durf om vaste waarden uit de serie op de schop te nemen, zet Tales of Arise succesvol een nieuwe richting in voor de Tales-serie. Bereid je voor op een episch avontuur met zware onderwerpen die je lang bezig zal houden.

Review: Tales of Arise